• Unionen/

Lärarförbundet och Lärarnas A-kassa är Sveriges mest föräldravänliga arbetsplatser i det privata näringslivet

Unionen tilldelar Lärarförbundet och Lärarnas A-kassa 2016 års Guldnapp. Organisationerna är utsedda till de mest föräldravänliga arbetsplatserna i det privata näringslivet. Lärarförbundet och Lärarnas A-kassa bidrar till ett jämställt arbetsliv i en tid då det gränslösa arbetslivet börjar medföra allt större utmaningar ur ett föräldraperspektiv.

- Det är uppenbart att någonting händer med jämställdheten i samband med att barnen kommer. Då ökar löneskillnaderna mellan män och kvinnor som grupp och för fler kvinnor slår någon slags karriärbroms till. Det är inte acceptabelt tycker Unionen och därför har vi instiftat ett pris som lyfter fram arbetsgivare som lyckas skapa en föräldravänlig arbetsplats för sina medarbetare, säger Martin Linder, Unionens förbundsordförande.

Unionen delar ut priset Guldnappen sedan 2003.

- Vi är väldigt stolta och glada och ser priset som ett erkännande av det viktiga arbete vi gör.  Med en föräldrapolicy som underlättar livspusslet och som gör det möjligt att förena föräldraskap och arbetsliv får vi medarbetare som trivs och vill utvecklas hos oss, säger Maria Rönn, 1:e vice ordförande, Lärarförbundet.

- Särskilt roligt är förstås vetskapen om att det är en av våra medarbetare som nominerat oss till Guldnappen. Det betyder mycket för oss och är ett bevis på att vi kommit en god bit på väg, säger Maria Rönn.

Ur juryns motivering:

Unionens utmärkelse Guldnappen, som årets mest föräldravänliga och jämställda arbetsplats 2016 tilldelas Lärarförbundet och Lärarnas A-kassa för organisationernas vilja att göra en redan föräldravänlig arbetsplats ännu bättre.

Lärarförbundet och Läraranas A-kassa ger sina medarbetare som är småbarnsföräldrar de bästa tänkbara möjligheterna till balans i livet – på och utanför jobbet – och är ett föredömligt exempel på arbetsplatser som lever som de lär. Organisationernas småbarnsföräldrapolicy är levande dokument som fullt ut används och är oumbärliga verktyg i ett förändringsarbete som faktiskt förbättrar medarbetarnas vardag.

Fakta:

Guldnappen är Unionens årliga pris till föräldravänliga arbetsplatser i det privata näringslivet. För att vinna Guldnappen krävs det att företaget har kollektivavtal med Unionen och en jämställdhetsplan med lönekartläggning. På en föräldravänlig arbetsplats har alla anställda samma möjligheter till löne-, karriärs- och kompetensutveckling. Graviditet och föräldraledighet ses som något positivt. Vinnaren belönas med Guldnappen och 10 000 kronor.

Pressjour 08-504 151 00, tf presschef: Jennie Zetterström, 0709-188 198, jennie.zetterstrom@unionen.se, pressekreterare: Johan Forsberg, 072-586 75 48, johan.forsberg@unionen.se, pressekreterare: Frans Haraldsen, 072-543 65 22, frans.haraldsen@unionen.se

Unionen är Sveriges största fackförbund på den privata arbetsmarknaden och landets största tjänstemannaförbund med drygt 620 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se – www.twitter.com/unionen – www.unionenopinion.se