Ledande industriföretag brister i mänskliga rättigheter

2008-01-10 Många ledande svenska industriföretag med verksamhet utomlands tar inte ansvar för mänskliga och fackliga rättigheter. Det visar en rapport från Unionen som publiceras idag.

I rapporten granskas 16 ledande industriföretags etiska riktlinjer i form av uppförandekoder som företagen själva slagit fast att de ska efterleva.
Granskningen visar att några av företagen håller hög etisk standard, medan andra uppvisar brister, i vissa fall allvarliga.
Särskilt grundläggande är att företagen erkänner rätten till facklig organisering oavsett var verksamheten bedrivs. På denna punkt är företag som Assa Abloy, Sandvik, Electrolux, NCC och Volvo tydliga. Även Saab slår fast rätten att organisera sig, men nämner inget om rätten att bedriva förhandlingar. Andra företag formulerar sig oklart som Swedish Match, Ericsson, Seco Tools, Atlas Copco och Alfa Laval.
Sämst är ABB och Snap-on (moderbolag till SNA Europa, som använder varumärket Bacho), som helt saknar referenser till fackliga rättigheter.
Undersökningen granskar även om företagen tar upp diskriminering, barnarbete och tvångsarbete i sina uppförandekoder. Om koderna ska bli effektiva bör de även omfatta företagens leverantörer, där är den etiska standarden ofta lägre. Undersökningen visar att det endast i drygt hälften av koderna finns förpliktelser om att de fastslagna normerna även ska gälla för leverantörer.

- Ledande svenska industriföretag som sysselsätter hundratusentals anställda och som verkar i en majoritet av världens länder har ett stort ansvar för en positiv utveckling av mänskliga och fackliga rättigheter. Det är förvånande att inte samtliga företag entydigt och utan inskränkningar kan ställa sig bakom de fackliga rättigheter som sedan länge vunnit internationellt erkännande. Från Unionen förväntar vi oss att de kritiserade företagen reviderar sina koder, skärper formuleringarna och ser till att de efterlevs, säger Unionens förbundsordförande Mari-Ann Krantz.

De företag som har granskats är ABB, Alfa Laval, Assa Abloy, Atlas Copco, Electrolux, Ericsson, NCC, Outokumpu, Saab (flyg och försvar), Sandvik, Seco Tools, Snap-on (moderbolag till SNA Europa, som använder varumärket Bacho), Swedish Match, Tetra Pak, Trelleborg, Volvo (bussar mm).

Hela granskningsrapporten finns bifogad i detta utskick men finns även på unionen.se