Lugnare tillväxt men goda förutsättningar för reallöneökningar

Unionen bedömer att BNP ökar med 1,7 procent år 2012. För 2013 är bedömningen att BNP-tillväxten åter tar fart och uppgår till 3,3 procent. Det är slutsatsen i den ekonomiska prognos för de kommande två åren som fackförbundet Unionen presenterar i dag.

Den globala ekonomins tillväxtutsikter har försämrats på grund av sommarens finansiella turbulens och svagare amerikansk konjunkturstatistik, men trots detta förväntas tillväxten i världen öka med fyra procent per år under prognosperioden.

- Svensk ekonomi var på väg in i en lugnare fas efter den kraftiga rekyl som följde på finanskrisen. Den senaste tidens oro förstärker den trenden under några kvartal, men bortom detta är den underliggande tillväxtpotentialen gynnsam för svensk ekonomi, säger Unionens chefsekonom Daniel Lind.

De svagare framtidsutsikterna för 2012 påverkar arbetsmarknaden. Trots detta kommer sysselsättningen att fortsätta öka och arbetslösheten minska under prognosperioden, om än i långsammare takt. Mycket lite talar dock för att de strukturella problemen på svensk arbetsmarknad kommer att bli mindre under kommande år.

- Dagens matchningsproblem, den stora gruppen unga utan gymnasieutbildning och avsaknaden av ett system för livslångt lärande är de viktigaste utmaningarna på arbetsmarknaden under kommande år, fortsätter Daniel Lind.

Löneutvecklingen i Sverige har mattats av markant under de senaste åren och ligger på historisk låga nivåer. Detta har bidragit till att den underliggande inflationen nu ligger en bra bit under riksbankens inflationsmål.

- Löneutrymmet under prognosperioden ligger nära det långsiktiga genomsnittet och det finns utrymme för högre löneökningar utan att hota inflationsmålet, avslutar Daniel Lind.

Läs prognosen på www.unionen.se

Unionens pressjour 08-504 151 00

Unionen – vi skapar framgång genom utveckling, trygghet och glädje i arbetslivet

Unionen är Sveriges största fackförbund på den privata arbetsmarknaden och landets största tjänstemannaförbund med drygt 500 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se – twitter.com/unionen – www.unionenopinion.se