Martin Linder vald till ny förbundsordförande i Unionen

Martin Linder valdes i dag till ny förbundsordförande för Unionen vid förbundets tredje ordinarie kongress i Göteborg. Han kommer därmed att leda Sveriges största fackförbund för privatanställda tjänstemän.

– Jag känner mig glad och hedrad. Att bli vald till förbundsordförande i Unionen är det finaste uppdrag och förtroende jag kan tänka mig. Med över 600 000 medlemmar och drygt 30 000 förtroendevalda har Unionen en unik kraft att leda utvecklingen av framtidens arbetsliv, säger Unionens nye förbundsordförande Martin Linder.

– Tillsammans ska vi utveckla den svenska modellen för att möta dagens och morgondagens utmaningar i arbetslivet. Vi ska bygga vidare på vår framgång och få ännu fler att söka medlemskap och Unionen ska ha de bästa och de flesta förtroendevalda, säger Martin Linder och poängterar:

– Vi måste skapa möjligheter för alla att fortlöpande fylla på sin kompetens, det ger utveckling och trygghet på jobbet och i arbetslivet.

– Den kommande avtalsrörelsen måste resultera i att Unionens medlemmar får sin rättmätiga del av det värde man är med och skapar. Den måste också ge alla medlemmar i Unionen rätt till flexpension för att klara de ökade kraven i ett allt längre arbetsliv.

Martin Linder är 41 år, utbildad marknadsekonom, från Göteborg och bosatt i Sollentuna utanför Stockholm. Han kommer senast från uppdraget som 2:e vice ordförande i Unionen. Linder har 15 års erfarenhet av fackligt arbete och var tidigare bland annat ledamot i Sifs förbundsstyrelse och ledamot i regionstyrelsen Unionen Göteborg. Det fackliga engagemanget väcktes under tiden som Volvoanställd där Martin Linder varit klubb- och koncernordförande.

Unionens nya förbundsstyrelse är helt jämställd - åtta kvinnor och åtta män.

Medelåldern ligger på knappt 44 år.

Det här är Unionens nya förbundsstyrelse som ska leda förbundet till nästa kongress 2019:

Martin Linder, förbundsordförande, Sollentuna, Peter Hellberg, 1:e vice förbundsordförande, Stockholm, Marina Åman, 2:e vice förbundsordförande, Strängnäs.

Ordinarie ledamöter inklusive arbetsplats och region: Helena Ahrén, Munksjö Aspa Bruk AB, Bergslagen, Stefan Carlsson, Telia Sonera Sverige AB, Öst, Björn Ekblom, Eltel Networks Infranet AB, Göteborg, Mikael Hansson, AstraZeneca AB R&D, Göteborg, Martin Johansson, SAS Ground Handling Sweden AB, Stockholm, Ulrika Johansson, Gestamp HardTech AB, Norrbotten, Gun Karlsson, SVT, Stockholm, Victoria Kirchhoff, Egmont Publishing Kids AB, Sydväst, Hans Lindau, Ellos AB, Sjuhall, Theres Sysimetsä, Stockholm Ungdom, Stockholm.

Suppleanter inklusive arbetsplats och region: Pamela Valenzuela Silva, Proffice AB, Stockholm, Kim Bodén, Boliden Rönnskär, Västerbotten, Stefan Öberg, Fagerhults Belysning AB, Småland.

Pressjour tel 08-504 151 00 Presschef: Louise Gerdemo Holmgren Mobil: 070-549 79 78, louise.gerdemo.holmgren@unionen.se, pressekreterare: Jennie Zetterström, 0709-188 198, jennie.zetterstrom@unionen.se, Johan Forsberg, 072-586 75 48, johan.forsberg@unionen.se,  Frans Haraldsen, 072-543 65 22, frans.haraldsen@unionen.se

Unionen är Sveriges största fackförbund på den privata arbetsmarknaden och landets största tjänstemannaförbund med drygt 600 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se – www.twitter.com/unionen – www.unionenopinion.se