Nu kan du testa om din arbetsplats är föräldravänlig

Fortfarande missgynnas många småbarnsföräldrar på arbetsmarknaden, men de föräldravänliga arbetsplatserna blir allt fler. Genom Unionens nya webbtest kan nu alla lätt testa hur föräldravänlig den egna arbetsplatsen egentligen är.

Unionens webbtest finns från och med tisdag den 10 september på www.unionen.se/guldnappen.

- Unionen vill ha ett arbetsliv där föräldrar ses som en tillgång, inte som en belastning och där graviditet och föräldraskap uppfattas som något positivt, säger Unionens förbundsordförande Cecilia Fahlberg.

För att lyfta fram goda exempel delar Unionen årligen ut utmärkelsen Guldnappen till en arbetsgivare som på olika sätt underlättar för sina anställda att kombinera arbete och föräldraskap.

Unionen anser att en föräldravänlig arbetsplats är en arbetsplats där:

• både kvinnor och män tar ut föräldraledighet

• cheferna föregår med gott exempel genom att ta ut föräldraledighet

• man undviker att lägga möten på sena eftermiddagar och morgnar

• man undviker onödiga resor och övernattningar

• du inte behöver välja mellan arbete och familj

• du inte halkar efter i lön och karriärmöjlighet på grund av graviditet eller föräldraledighet

• arbetsgivaren inte ställer frågor om graviditet och planer på barn vid anställningsintervjun

Guldnappen delas ut årligen och går till en arbetsplats inom det privata näringslivet som på ett föredömligt sätt underlättar för sina anställda att förena arbete och föräldraskap. Webbtestet är ett led i arbetet att få fram pristagare, där Unionens medlemmar kan nominera sin arbetsplats om testet faller väl ut. Grundkrav är att arbetsplatsen har kollektivavtal och jämställdhetsplan inklusive genomförd lönekartläggning. Själva testet är öppet för alla intresserade.

I år firar Guldnappen 10 år. Tidigare vinnare är Boliden Group corporate IT, ITT Water och Wastewater, CSC, Servera, TheNielsen Company, Picab, Kronans Droghandel och IKEA Sverige.

Pressjour tel 08-504 151 00 Presschef Louise Gerdemo Holmgren Mobil: 070-549 79 78, louise.gerdemo.holmgren@unionen.se Pressekreterare Maria Mirsch Mobil: 070-668 90 42, maria.mirsch@unionen.se

Unionen – vi skapar framgång genom utveckling, trygghet och glädje i arbetslivet

Unionen är Sveriges största fackförbund på den privata arbetsmarknaden och landets största tjänstemannaförbund med drygt 540 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se – twitter.com/unionen – www.unionenopinion.se