Nytt avtal klart för 32 000 medlemmar inom handeln

Efter intensiva förhandlingar under natten till fredagen har Unionen kommit överens med Svensk Handel om nytt avtal för 32 000 av Unionens medlemmar inom handeln.

Avtalet träder i kraft den 1 maj och ger en löneökning på 2,6 procent under avtalets 12 månader. Lönerna ska revideras från avtalets första dag.

Avtalet innebär en garanterad löneökning för varje medlem på 310 kronor och en höjning av lägstalönerna med 2,6 procent.

- Vi är mycket nöjda med att ha kommit fram till ett avtal helt i nivå med det märke som Unionen var med och satte när avtalen inom industrin träffades strax före årsskiftet. Det gynnar alla på sikt att vi har en lönebildning på den svenska arbetsmarknaden som utgår ifrån att det är den internationellt konkurrensutsatta sektorn som sätter normen för löneökningarna. Nu är det bara Almega på arbetsgivarsidan som vägrar acceptera märket, säger Unionens förhandlingschef Niklas Hjert.

- Sammantaget är det ett mycket bra avtal, där varje medlem garanteras en löneökning och som ger möjlighet till ökad köpkraft i form av reallöneökningar för Unionens medlemmar också på handelns område, fortsätter Niklas Hjert.

Det nu träffade avtalet omfattar tre områden inom Svensk Handel. Unionen är också överens med Svensk Handel om att tillsätta en arbetsgrupp som syftar till en harmonisering av två av dessa områden, samt ytterligare en arbetsgrupp som ska se över utvecklingsmöjligheter i löneprocessen.

Dessutom har avsättningen till kompetensutveckling i 2010 års avtal lösts av i form av löneökningar.

Avtalet gäller tjänstemän inom handeln och butikschefer inom detaljhandeln.

Unionens förbundsstyrelse beslutade i dag att säga ja till det nya avtalet efter rekommendation från en enhällig branschdelegation.

Läs mer om avtalsrörelsen på www.unionen.se

Pressjour tel 08-504 151 00 Presschef Louise Gerdemo Holmgren Mobil: 070-549 79 78, louise.gerdemo.holmgren@unionen.se Pressekreterare Jennie Zetterström Mobil: 0709-188 198, jennie.zetterstrom@unionen.se

Unionen – vi skapar framgång genom utveckling, trygghet och glädje i arbetslivet

Unionen är Sveriges största fackförbund på den privata arbetsmarknaden och landets största tjänstemannaförbund med drygt 500 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se – twitter.com/unionen – www.unionenopinion.se