Ökade vinster och fler jobb i näringslivet

Vinstkurvorna pekar uppåt i näringslivet som helhet. Inom stål och gruvor, fordonsindustrin, energisektorn och byggföretagen bedöms det bli särskilt god vinstutveckling. Även inom IT och bemanning ser det ljust ut med ökad orderingång och försäljning. I flera branscher där det finns många rutinmässiga arbetsuppgifter är dock satsningarna på kompetensutveckling alldeles för låga. Det visar Unionens senaste branschbarometer som presenteras idag.

Åtta av de elva indikatorer som Branschbarometern bygger på pekar i positiv riktning. Ingen pekar nedåt. Det finns tydliga, om än fortsatt svaga, tecken på att företagen kommer att anställa fler tjänstemän under nästa år. I flertalet branscher ser det ut att bli fler jobb.

- Den svenska ekonomin går starkt och vinsterna i näringslivet växer. Företagen kommer att ha ökat utrymme för både höjda löner och investeringar, säger Daniel Lind, Unionens chefsekonom. Investeringsplanerna borde dock vara mer ambitiösa med tanke på den konjunkturfas vi nu befinner oss i. Företagens ansvar är att omsätta det gynnsamma vinstläget i tillväxtfrämjande investeringar.

Barometern visar att investeringarna i forskning och utveckling kommer att ligga kvar på oförändrad nivå i de flesta branscher. Företag som idag har stort inslag av standardiserade arbetsuppgifter skulle behöva satsa mer på kompetensutveckling för att öka värdet på sina tjänster.

- Om man i de här företagen inte satsar mer på kompetensutveckling riskerar många medarbetare att sakna den formella kompetens som numera allt oftare krävs. Då får de svårare att få nya jobb vid omorganisationer eller efter neddragningar. Det behövs alltså fortsatt och ökad prioritering av kompetensutveckling i många företag, avslutar Daniel Lind.

Läs hela branschbarometern med sammanfattande pildiagram på www.unionen.se.

För mer information kontakta Unionens chefsekonom Daniel Lind, telefon 0768-277246 eller daniel.lind@unionen.se.

Unionens branschbarometer görs två gånger per år och baseras på svaren från Unionenklubbar i cirka 300 företag inom de privata industri- och tjänstesektorerna. Klubbarna bedömer utvecklingen för kommande halvår fördelat på elva indikatorer. Denna branschbarometer genomfördes under november-december 2010.

Pressjour tel 08-504 151 00 Presschef Louise Gerdemo Holmgren Mobil: 070-549 79 78, louise.gerdemo.holmgren@unionen.se Pressekreterare Maria Mirsch Mobil: 070-668 90 42, maria.mirsch@unionen.se

Unionen - vi skapar framgång genom utveckling, trygghet och glädje i arbetslivet