Prisas för kamp mot lönediskriminering

​Mikael Franson, IT-konsult från Linköping, får tidningen Kollegas civilkuragepris, en summa om 10.000 kronor.

Juryns motivering lyder:

"Kollegapriset 2010 går till IT-konsulten Mikael Franson som visat mod och integritet i kampen mot missförhållanden på sin arbetsplats, IFS i Linköping. Inspirerad av Astrid Lindgrens satiriska saga om Pomperipossa agerade han mot lönediskriminering. Brevet till cheferna "Lika människors olika värde" tog skruv och gav resultat".

Priset delades ut idag på Unionens arbetsmiljökonferens i Stockholm. I samband med prisutdelningen presenterade medlemstidningen Kollega en färsk undersökning om anställdas inställning till att larma om missförhållanden. Undersökningen visar bland annat att lojaliteten med arbetsgivaren är utbredd. Många skulle dra sig för att göra något som skulle skada företagets rykte.

Frågor om undersökningen besvaras av chefredaktör Tommy Zetterwall, 070-6896835 eller tommy.zetterwall@kollega.se

En bild på Mikael Franson kan beställas via Unionens pressjour, telefon 08-504 151 00.

Pressjour tel 08-504 151 00 Presschef Louise Gerdemo Holmgren Mobil: 070-549 79 78, louise.gerdemo.holmgren@unionen.se Pressekreterare Maria Mirsch Mobil: 070-668 90 42, maria.mirsch@unionen.se

Unionen - vi skapar framgång genom utveckling, trygghet och glädje i arbetslivet