”Ryanair saknar motsvarighet i sin antifackliga linje”

Med anledning av dagens Sverigebesök av Ryanairs vd Michael O’Leary och uppgifterna om piloternas anonyma nätverk kommenterar Unionens förbundsordförande Cecilia Fahlberg förhållandena för de anställda på Ryanair. Hon uppmanar också resenärer att välja andra flygbolag där de anställda har rimliga anställningsvillkor.

- Det är tragiskt och helt förkastligt att anställda på 2000-talet i ett land i västvärlden inte har möjlighet att organisera sig fackligt på Europas största flygbolag. Det är fullständigt orimligt att ett stort bolag beter sig på detta sätt. Det rimmar mycket illa med det vi vill bygga tillsammans i Europa och våra svenska värderingar, säger Cecilia Fahlberg, Unionens förbundsordförande.

- Tyvärr är jag inte förvånad. Vi har sett detta länge från Ryanairs sida och det är en utveckling företaget hållit fast vid under många år. Det är uppenbart att det finns ett tomrum i lagstiftningen som gör det möjligt att agera på det sätt de gör genom att medarbetarna är anställda i ett irländskt bolag. Det är en fråga för politiker att hantera. Det finns betydande juridiska oklarheter som leder till en situation där anställda förvägras sina grundlagsskyddade rättigheter att organisera sig fackligt och omöjliggör ett arbete att säkerställa rimliga arbetsvillkor.

- Det är positivt i sammanhanget att piloterna lyckas samla så många, om än i ett anonymt nätverk. Det är förhoppningsvis ett steg i rätt riktning för rätten att organisera sig.

- Unionen arbetar på i internationell nivå inom transportfederationerna för att komma till rätta med dessa missförhållanden. Vi ser överlag en våldsam prispress i flygbranschen som leder till att det är billigt att flyga. Som resenär har du ett medvetet val att göra mellan bolag där personalen har rimliga arbetsvillkor och andra som inte har det. Alla bolag pressas hårt, men Ryanair saknar motsvarighet i sin antifackliga linje, avslutar Cecilia Fahlberg.

Pressjour tel 08-504 151 00 Presschef Louise Gerdemo Holmgren Mobil: 070-549 79 78, louise.gerdemo.holmgren@unionen.se Pressekreterare Jennie Zetterström Mobil: 0709-188 198, jennie.zetterstrom@unionen.se

Unionen – vi skapar framgång genom utveckling, trygghet och glädje i arbetslivet

Unionen är Sveriges största fackförbund på den privata arbetsmarknaden och landets största tjänstemannaförbund med drygt 540 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se – twitter.com/unionen – www.unionenopinion.se