Saab-anställdas kompetens måste tas till vara och nya jobb skapas

Saab-bolagens företagsledning begärde på måndagen att företaget försätts i konkurs.

- Det är ett mycket nedslående besked som får svåra konsekvenser för alla medarbetare på Saab, för alla som är beroende av företaget, dess underleverantörer och för hela näringslivet i Västra Götaland. Saabs alla anställda och fackligt förtroendevalda har kämpat under så lång tid och visat med allt sitt engagemang att de tror på sitt företag och vill slåss för dess överlevnad.

- Nu är det viktigt att en konkursförvaltare omgående utses. Det krävs ett snabbt beslut om lönegarantin, så att medlemmarna kan få sina pengar, som de har fått vänta på så länge, säger Unionens förbundsordförande säger Cecilia Fahlberg.

- Samtidigt är det i dag viktigare än någonsin att vi blickar framåt och ser de möjligheter som finns hos Saabs alla kompetenta och engagerade medarbetare. Här finns en hög teknisk och miljöteknisk kompetens, förmåga till effektiv produktion, projektledning och ett utvecklat säkerhetstänkande – kompetenser som efterfrågas starkt i hela näringslivet, fortsätter Cecilia Fahlberg.

Trollhättan och dess närområde står nu inför stora utmaningar. Unionen anser att det nu krävs långsiktiga satsningar för att fortsätta att utveckla regionen:

• Arbetsförmedlingen, Trygghetsrådet, Trollhättans kommun, Länsstyrelsen, Högskolan Väst, företrädare för näringslivet och fackliga parter måste gemensamt och snabbt agera för att stötta dem som förlorar sitt jobb och för att nya jobb ska kunna skapas.
  • Regeringen måste aktivt underlätta för intresserade köpare av konkursboet, där utgångspunkten ska vara att hitta ägare som vill satsa på att utveckla verksamheten i Sverige.
  • Nya företagsetableringar i regionen ska uppmuntras, som exempelvis en fortsatt utveckling av fordonsindustrin, flyg- och rymdteknik, besöksnäringar, e-handel och filmindustri.
  • Innovatum och andra aktiviteter som bidrar till att nya jobb och företag skapas måste få tillräckliga resurser.
  • De 500 platserna på Högskolan Väst som inrättades under den förra krisen måste bli kvar. Det behövs även kortare utbildningar riktade till dem som nu riskerar att bli arbetslösa. Fortsatta satsningar på Yrkeshögskolan i regionen är också av stor betydelse.

- Regeringen måste säkerställa att det finns resurser till det utvecklingsarbete som nu behövs i Trollhättan. Med gemensamma krafter kan vi arbeta för ett konkurrenskraftigt näringsliv och nya jobb i regionen, säger Cecilia Fahlberg.

Presschef Louise Gerdemo Holmgren, telefon 070-549 79 78

Unionen – vi skapar framgång genom utveckling, trygghet och glädje i arbetslivet

Unionen är Sveriges största fackförbund på den privata arbetsmarknaden och landets största tjänstemannaförbund med drygt 500 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se – twitter.com/unionen – www.unionenopinion.se