Sämre kreativt arbetsklimat hot mot tillväxt och jobb

2008-03-10 Kortsiktiga krav på kostnadseffektivitet riskerar utrymmet för kreativitet, experimenterande och utveckling av ny kunskap i svenska företag. Det kan leda till sämre tillväxt och färre jobb i framtiden.
Det visar en undersökning som fackförbundet Unionen presenterar i dag och som har genomförts bland 1 300 tjänstemän i det privata arbetslivet av det kreativa arbetsklimatet ute på företagen.

På var femte arbetsplats vågar man inte prova nya lösningar om man inte säkert vet resultatet på förhand. Var tionde anställd vågar inte prova nya idéer på grund av arbetsgivaren inte accepterar misslyckanden. I vart tredje företag är utveckling och innovation inte en del av företagskulturen.

– Ska Sverige lyckas få fram kullagrets och datormusens efterföljare måste företagen bli bättre på att ta tillvara sin viktigaste resurs – de anställda. Medarbetarna vill bidra och då måste företagsledningarna satsa på att skapa bästa tänkbara förutsättningar för ett kreativt arbetsklimat, utbilda chefer som stödjer innovation och kompetensutveckla personal, säger Unionens förbundsordförande Mari-Ann Krantz.
– Svenskt näringsliv har en stolt historia av innovativa idéer som blivit kommersiella framgångar. Denna entreprenörsanda har gjort svenska företag världsledande inom sina affärsområden och ger ett viktigt bidrag till både tillväxt, sysselsättning och utvecklande arbeten i landet. Det får inte riskeras genom kortsiktiga krav på kostnadseffektivitet, säger Unionens förbundsordförande Mari-Ann Krantz.

I undersökningen svarar 15 procent att det inte finns den kunskap om omvärlden som behövs för att utveckla nya idéer. Undersökningen visar också att ju större företaget är desto sämre är det kreativa klimatet. Dessutom upplever en större andel kvinnor än män att de har ett sämre kreativt klimat på sina arbetsplatser.

– Om kvinnor uppfattar att de har sämre möjligheter än män på sina företag att bidra till utvecklingen är det verkligen illa. Ett kreativt lagt sinne är inte kopplat till könstillhörighet och här måste det till krafttag för att uppmuntra fler kvinnor att diskutera och våga pröva nya idéer, säger Mari-Ann Krantz.

Närmare nio av tio anställda i undersökningen vill bidra till organisationens utveckling och en nästan lika stor andel anser att det är en viktig personlig stimulans att komma på nya idéer och lösningar på olika problem.

Hela undersökningen finns på www.unionen.se