Schysta villkor för de som jobbar mot digitala plattformar

Unionen har nu tecknat ett strategiskt samarbetsavtal med Tysklands största fackförbund IG Metall om den plattformsbaserade arbetsmarknaden. Avtalet öppnar en möjlighet att utveckla gemensamma verktyg för att organisera den växande andel av arbetskraften som tar uppdrag via digitala plattformar.

– Avtalet är viktigt eftersom två så stora aktörer som Unionen och IG Metall nu går på offensiven för att schysta villkor ska gälla även för de som jobbar mot digitala plattformar. Vi är väl medvetna om att den plattformsbaserade arbetsmarknad som nu växer fram kräver en helt ny typ av gränsöverskridande facklig organisering, säger Martin Linder, Unionens förbundsordförande.

Våren 2015 lanserade IG Metall hemsidan faircrowdwork.org och en ny version av sajten är nu under utveckling. Det innebär att utförare som jobbar mot plattformar får en samlingsplats där de tillsammans med sina fackföreningar kan granska plattformarnas villkor och funktioner. Därmed kan utförarna gemensamt öka transparensen på den plattformsbaserade arbetsmarknaden. Avtalet innebär bland annat att Unionen kan lansera en svensk portal av faircrowdwork.org under hösten.

Samarbetet innebär bland annat att Unionen och IG Metall gemensamt kommer att utveckla verktyg i syfte att skapa goda arbetsvillkor och löneutveckling på en arbetsmarknad under snabb förändring.

Huvudpunkterna i samarbetsavtalet mellan Unionen och IG Metall innebär att:

1. Skapa transparens i plattformsekonomin
  2. Samarbeta kring regleringsformer för plattformsekonomin
  3. Erfarenhetsutbyte kring medlemsvärvning

Pressjour 08-504 151 00, tf presschef: Jennie Zetterström, 0709-188 198, jennie.zetterstrom@unionen.se, pressekreterare: Johan Forsberg, 072-586 75 48, johan.forsberg@unionen.se, pressekreterare: Robin Tapper, 072-709 70 37, robin.tapper@unionen.se

Unionen är Sveriges största fackförbund på den privata arbetsmarknaden och landets största tjänstemannaförbund med drygt 620 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se – www.twitter.com/unionen – www.unionenopinion.se

Citat

Avtalet är viktigt eftersom två så stora aktörer som Unionen och IG Metall nu går på offensiven för att schysta villkor ska gälla även för de som jobbar mot digitala plattformar. Vi är väl medvetna om att den plattformsbaserade arbetsmarknad som nu växer fram kräver en helt ny typ av gränsöverskridande facklig organisering.
Martin Linder, Unionens förbundsordförande