Sjukskrivningar orsakade av tuffa arbetstider ökar

På nära fyra av tio företag förekommer sjukskrivningar där arbetstiden är orsaken. Jämfört med föregående år har antalet arbetsplatser där medarbetare sjukskrivs på grund av arbetsrelaterad stress ökat.

På 83 procent av arbetsplatserna arbetar tjänstemännen övertid regelbundet trots att det är oförenligt med både lag och avtal. Drygt åtta av tio arbetsmiljöombud uppger att grupper eller individer på den egna arbetsplatsen inte har möjlighet att ta ut sin lagstadgade rätt till fyra veckors sammanhängande sommarsemester eller själva väljer att inte göra det.

Det är bilden av tjänstemännens arbetstidsvillkor som framkommer i Unionens arbetsmiljöbarometer som presenteras i dag. 2 742 av Unionens arbetsmiljöombud har svarat på enkäten som genomförs för sjätte året i rad.

- Hårt slimmade organisationer och ökande krav på effektivitet och tillgänglighet leder till att stressen och pressen tilltar. Resultatet visar att vi måste ta krafttag för att vända utvecklingen. Det är arbetsgivarnas ansvar att ett systematiskt arbetsmiljöarbete bedrivs i samarbete med de fackliga företrädarna, så att medarbetarnas hälsa inte riskeras, säger Unionens förbundsordförande Cecilia Fahlberg.

Årets arbetsmiljöbarometer visar att den positiva trenden i arbetsmiljöarbetet från tidigare år är bruten. Utvecklingen av det systematiska arbetsmiljöarbetet har stagnerat.

Enligt undersökningen bryter en majoritet av företagen mot arbetsmiljölagens krav på ett systematiskt arbetsmiljöarbete, som bland annat innebär att arbetsförhållandena ska undersökas regelbundet och riskbedömningar göras.

- Unionens arbetsmiljöbarometer visar att det är viktigt att särskilt uppmärksamma arbetstidsfrågor i form av höga övertidsuttag och sjukskrivningar i arbetsmiljöarbetet. Det är allvarligt att så många som 65 procent av arbetsmiljöombuden uppger att det inte sker eller att de saknar kunskap om det görs på den egna arbetsplatsen, säger Cecilia Fahlberg.

Läs hela Unionens arbetsmiljöbarometer på www.unionen.se