Skellefteåbo invald i Unionens förbundsstyrelse

Kim Bodén, Boliden Rönnskär, från Skellefteå valdes vid Unionens kongress i Göteborg till suppleant i Unionens förbundsstyrelse.

Kim Bodén är en av 16 ledamöter som ska vara med och leda Sveriges största fackförbund för tjänstemän i privat sektor med fler än 600 000 medlemmar under de närmaste fyra åren.

Kim Bodén är 30 år och arbetar i dag som laborant på Boliden Rönnskär i Skelleftehamn. Hon har bred facklig erfarenhet, bland annat som ordförande i lokala klubben Rönnskär, ordförande PTK Boliden och ledamot Boliden koncernråd.

Som förbundsordförande i Unionen valdes Martin Linder, som tidigare har varit Unionens 2:e vice ordförande. Peter Hellberg valdes om till Unionens 1:e vice ordförande. Till ny andre vice ordförande valdes Marina Åman.

Den nya förbundsstyrelsen är helt jämställd med åtta kvinnor och åtta män.

Sex av 16 invalda förbundsstyrelseledamöter är helt nya.

Det här är Unionens nya förbundsstyrelse som ska leda förbundet till nästa kongress 2019:

Martin Linder, förbundsordförande, Sollentuna, Peter Hellberg, 1:e vice ordförande, Stockholm, Marina Åman, 2:e vice ordförande, Strängnäs.

Ordinarie ledamöter inklusive arbetsplats och region: Helena Ahrén, Munksjö Aspa Bruk AB, Bergslagen, Stefan Carlsson, Telia Sonera Sverige AB, Öst, Björn Ekblom, Eltel Networks Infranet AB, Göteborg, Mikael Hansson, AstraZeneca AB R&D, Göteborg, Martin Johansson, SAS Ground Handling Sweden AB, Stockholm, Ulrika Johansson, Gestamp HardTech AB, Norrbotten, Gun Karlsson, SVT, Stockholm, Victoria Kirchhoff, Egmont Publishing Kids AB, Sydväst, Hans Lindau, Ellos AB, Sjuhall, Theres Sysimetsä, Stockholm Ungdom, Stockholm.

Suppleanter inklusive arbetsplats och region: Pamela Valenzuela Silva, Proffice AB, Stockholm, Kim Bodén, Boliden Rönnskär, Västerbotten, Stefan Öberg, Fagerhults Belysning AB, Småland.

Pressjour tel 08-504 151 00 Presschef: Louise Gerdemo Holmgren Mobil: 070-549 79 78, louise.gerdemo.holmgren@unionen.se, pressekreterare: Jennie Zetterström, 0709-188 198, jennie.zetterstrom@unionen.se, Johan Forsberg, 072-586 75 48, johan.forsberg@unionen.se, Frans Haraldsen, 072-543 65 22, frans.haraldsen@unionen.se

Unionen är Sveriges största fackförbund på den privata arbetsmarknaden och landets största tjänstemannaförbund med drygt 600 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se – www.twitter.com/unionen – www.unionenopinion.se