Storbolag starkare efter krisen – bästa året sedan 2005

2010 var ett mycket bra år för de svenska storföretagen. Lönsamheten 2010 ligger till och med högre än den gjorde före krisen. Inte under något år sedan 2005 har lönsamheten varit lika hög. Det visar Unionens granskning av resultaten för de 25 största bolagen inom industri, tjänstesektor och handel.

Den sammantagna resultatmarginalen var 14,1 procent för de 25 bolagen. Listan toppas av AstraZeneca på 37,3 procent. Därefter var TeliaSonera, H&M, Atlas Copco och Vattenfall de mest lönsamma. 21 av de 25 bolagen förbättrade sina resultat jämfört med året innan. Sammantaget var det fjärde kvartalet 2010 bättre än snittet av de tre första.

Resultatet 2010 var högre än åren före finanskrisen. 2005-2008 låg nivån runt 11-12 procent jämfört med de 14,1 som uppnåddes 2010. Det tidigare toppåret för storbolagen var 2007, då storbolagen mitt i högkonjunkturen hade en genomsnittlig resultatmarginal på 12,3 procent.

-Vinstkurvorna pekar nu ännu mer uppåt när vi ser de nya färska siffrorna. Näringslivet står starkt med en fortsatt god lönsamhet framöver. Det är nu viktigt att de goda tiderna används för investeringar i utveckling och kompetens. Medarbetarna som arbetat ihop de goda resultaten bör också få del av dem genom tillväxt i sina egna plånböcker, säger Unionens förhandlingschef Niklas Hjert i en kommentar till Unionens granskning.

Under krisen 2009 var företagen snabba med att ställa om och anpassa sina kostnader. Deras genomsnittliga lönsamhet sjönk inte till lägre än 10,8 procent. Återhämtningen har därefter varit mycket kraftig under 2010. Försäljningen är tillbaka på nästan samma nivå som 2008, medan kostnaderna fortsätter att hållas nere.

-Den snabba återhämtningen visar att den svenska arbetsmarknaden har mycket flexibla spelregler som bärs upp av ansvarsfulla parter, både inom företagen och i de centrala avtalsförhandlingarna. Det gemensamma ansvarstagandet innefattar omsorg om både företagens och medarbetarnas utveckling och ekonomi, avslutar Niklas Hjert.

I de granskade storbolagen finns närmare 200 000 anställda i Sverige, varav en stor andel är medlemmar i Unionen. Bolagen är ABB, Assa Abloy, AstraZeneca, Atlas Copco, Autoliv, Boliden, Electrolux, Ericsson, Hennes & Mauritz, Holmen, ICA, NCC, Sandvik, SAS, SCA, Scania, Securitas, Skanska, SKF, SSAB, Tele2, TeliaSonera, Trelleborg, Vattenfall och AB Volvo.

Läs hela sammanställningen på www.unionen.se.

Pressjour tel 08-504 151 00 Presschef Louise Gerdemo Holmgren Mobil: 070-549 79 78, louise.gerdemo.holmgren@unionen.se Pressekreterare Maria Mirsch Mobil: 070-668 90 42, maria.mirsch@unionen.se

Unionen - vi skapar framgång genom utveckling, trygghet och glädje i arbetslivet