Studenter avstår från arbete av ekonomiska skäl

En ny undersökning från Unionen visar att nästan hälften av studenterna på universitet och högskolor avstår helt eller delvis från att arbeta för att inte riskera att slå i taket för fribeloppet. Samtidigt känner två tredjedelar av studenterna oro över sin ekonomi under sommarmånaderna. Eftersom det inte betalas ut studiemedel är det upp till studenterna själva att klara sin ekonomi genom arbete, besparingar eller hjälp av närstående.

- Fribeloppet skapar osäkerhet för ambitiösa ungdomar som vill jobba. Det försvårar studenternas möjlighet att få arbetslivserfarenhet och kontakter, försämrar företagens möjlighet att rekrytera nyutbildade och minskar statens skatteintäkter, säger Peter Hellberg, Unionens förste vice ordförande.

Studenter förväntas i första hand klara sin försörjning genom de allmänna studiemedlen. Under sommaren utgår inget studiemedel och det är då upp till studenterna själva att klara sin ekonomi, till exempel genom sommarjobb. De studenter som har en högre beskattningsbar inkomst än 70.400 kronor per termin kan bli återbetalningsskyldiga till Centrala Studiestödsnämnden..

- Inte nog med att ungdomar har svårt att hitta ett jobb – de ska dessutom se till att inte tjäna för mycket. Det är svårt att på förhand räkna ut hur mycket man tjänar, särskilt om man får betalt per arbetad timme Alla hinder mellan studenter och jobb måste tas bort - varför inte undanta studielånet från återbetalningsskyldigheten? föreslår Peter Hellberg.

Undersökningen är genomförd i undersökningsföretaget IPSOS webbpanel under maj 2012. Målet var att nå 1000 studenter på universitet och högskolor i åldrarna 20 till 64 år. 1095 personer svarade varav 38 procent är män och 62 procent kvinnor. 54 procent är mellan 20 och 24 år.

Unionens pressjour 08-504 151 00

Unionen – vi skapar framgång genom utveckling, trygghet och glädje i arbetslivet

Unionen är Sveriges största fackförbund på den privata arbetsmarknaden och landets största tjänstemannaförbund med drygt 500 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se – twitter.com/unionen – www.unionenopinion.se