Svenska börsbolag utvecklas starkt

Med tre av fyra kvartal passerade är det klart att 2011 blir ett bra år för börsbolagen. Företagsanalytikernas bedömning är att den positiva utvecklingen fortsätter under 2012-2013, inte minst i lönsamhetshänseende. Det visar en ny granskning Unionen har genomfört av 245 börsbolag som sysselsätter mer än 350 000 anställda i det privata näringslivet.

Lönsamheten ökade kraftigt under 2009-2010 och väntas ligga kvar på samma höga nivå 2011-2013. Företagsanalytikerna räknar med att bolagens omsättning 2011 överskrider det tidigare toppåret 2008 och spår rent av en ytterligare tillväxt de kommande två åren.

– Den överlag positiva bilden av bolagens lönsamhet under 2011-2013 visar att det finns anledning att ifrågasätta den till synes rådande uppfattningen att näringslivet står inför en ny kris. Företagsanalytikernas prognoser för börsbolagen pekar tvärtom på att det under de kommande åren kommer att finnas resurser till både investeringarna och ansvarsfulla löneökningar, säger Unionens chefsekonom Daniel Lind.

Unionens granskning visar att börsföretagens soliditet är bättre än före finanskrisen 2008. Granskningen visar också att företagens investeringar har utvecklats negativt under de senaste fem åren och sjunkit från 5,7 procent till 4 procent av omsättningen.

– Det är oroande att investeringarna spås ligga på fortsatt låga nivåer under 2011, 2012 och 2013 samtidigt som bolagen väntas vara mycket lönsamma. Detta riskerar att skada den långsiktiga utvecklingskraften och förmågan att skapa fler och bättre jobb inom näringslivet, säger Daniel Lind.

Unionens granskning bygger på statistik från Thomson Reuter. Till och med tredje kvartalet 2011 utgörs datan av bolagens redovisade resultat. Kvartal fyra 2011 samt helåren 2012 och 2013 baseras på de prognoser som görs av de företagsanalytiker som bevakar bolagen.

Läs hela granskningen på www.unionen.se

Pressjour tel 08-504 151 00 Pressekreterare Jennie Zetterström Mobil: 0709-188 198, jennie.zetterstrom@unionen.se

Unionen – vi skapar framgång genom utveckling, trygghet och glädje i arbetslivet

Unionen är Sveriges största fackförbund på den privata arbetsmarknaden och landets största tjänstemannaförbund med drygt 500 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se – twitter.com/unionen – www.unionenopinion.se