Svenska storföretag visar rekordresultat efter krisen

Storföretagen har hämtat sig mycket bra efter den ekonomiska krisen. 13 av 25 storföretag uppvisar under det senaste året de högsta resultatmarginalerna på fem år.

Listan över mest lönsamma företag toppas av AstraZeneca, som nådde en resultatmarginal på 40,6 procent under andra kvartalet, följt av HM, med 28,2 under det första kvartalet och Atlas Copco, 21,3 procent under det tredje kvartalet.

Sammantaget visar storföretagen minst lika goda resultat som under den senaste högkonjunkturen. Resultatmarginalerna under årets tre första kvartal är i genomsnitt 10-11 procent.

Det visar en ny granskning som Unionen gjort av resultatutvecklingen per kvartal under åren 2006-2010 för 25 storföretag inom industri, tjänstesektor och handel, där Unionen har medlemmar. Sammantaget sysselsätter de granskade företagen närmare 200 000 anställda i Sverige.

Av analysen framgår också att få av företagen gick med förlust även under lågkonjunkturen. Lönsamheten återställdes snabbt genom omfattande åtgärder och många bolag visar nu bättre resultat än någonsin.

- Unionens granskning visar att företagen har återhämtat sig snabbt efter krisen. När de nu åter uppvisar goda resultat måste Unionens medlemmar som arbetat fram resultaten också få ta del av vinsterna, säger Unionens förhandlingschef Niklas Hjert.

- Granskningen klargör också – tvärtemot vad som brukar påstås av arbetsgivarorganisationer – att den svenska arbetsmarknaden fungerar väl när det gäller att anpassa sig efter konjunkturen. Företagen har varit snabba med att effektivisera. Nu gäller det att de också kan svara upp mot den ökande efterfrågan genom att se till att personalen har den kompetens som krävs, säger Niklas Hjert.

Granskningen av de 25 storföretagen som publiceras i dag kommer att följas upp av Unionen genom återkommande analyser framöver.

De granskade företagen är: ABB, Assa Abloy, AstraZeneca, Atlas Copco, Autoliv, Boliden, Electrolux, Ericsson, HM, Holmen, ICA , NCC, Sandvik, SAS, SCA, Scania, Securitas, Skanska, SKF, SSAB, Tele2, Telia Sonera, Trelleborg, Vattenfall och AB Volvo.

Läs hela analysen på www.unionen.se

Pressjour tel 08-504 151 00 Presschef Louise Gerdemo Holmgren Mobil: 070-549 79 78, louise.gerdemo.holmgren@unionen.se Pressekreterare Maria Mirsch Mobil: 070-668 90 42, maria.mirsch@unionen.se

Unionen - vi skapar framgång genom utveckling, trygghet och glädje i arbetslivet