Therese Svanström ny kanslichef på Unionen

Unionens förbundsstyrelse har anställt Therese Svanström som ny kanslichef. Hon arbetar för närvarande som statssekreterare på socialdepartementet och har dessförinnan en lång karriär bakom sig inom TCO-förbundet Vision. – Unionen är Sveriges största fackförbund. Jag ser fram emot att använda den fackliga styrkan och utveckla verksamheten ytterligare tillsammans med alla anställda och förtroendevalda, säger Therese Svanström.

Unionens förbundsstyrelse fattade på måndagen beslut om att anställa Therese Svanström som ny kanslichef.

Hon arbetar för närvarande som statssekreterare på socialdepartementet, en tjänst hon haft sedan 2014.

– Jag och övriga i förbundsstyrelsen är glada över att ha rekryterat Therese Svanström som ny kanslichef för Unionen. Hennes erfarenhet och kompetens som chef och ledare kommer vara värdefull för att vi ska kunna ta nästa steg i förbundets utveckling, säger Unionens ordförande Martin Linder.

Therese Svanström har en gedigen facklig bakgrund. Redan 1999 började hon som presschef på Vision (dåvarande SKTF). Därefter arbetade hon som politisk sakkunnig i regeringskansliet 2001-2006 innan hon återvände till Vision som samhällspolitisk chef och sedermera kanslichef.

– Unionen är Sveriges största fackförbund. Att vara 650 000 privatanställda tjänstemän i samma organisation skapar en styrka som gör det möjligt att bidra till ett bättre arbetsliv. Det gör också Unionen till en viktig samtalspart och initiativtagare i samhällsfrågor som är viktiga för medlemmarna, säger Therese Svanström och fortsätter:

– Jag ser fram emot att använda den fackliga styrkan och utveckla verksamheten ytterligare tillsammans med alla anställda och förtroendevalda, säger hon.

Therese Svanström börjar sin tjänst som kanslichef på Unionen fredagen den 15 juni.

Vid frågor, vänligen kontakta Thomas Jartsell, pressansvarig: 0709-186 431

Unionen är Sveriges största fackförbund med 650 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se www.twitter.com/unionenhttps://www.facebook.com/unionensverige - http://unionenopinion.se/