Tidningen Kollega får ny chefredaktör

Helena Ingvarsdotter är ny chefredaktör och ansvarig utgivare för Unionens medlemstidning Kollega med en upplaga på 637 400 exemplar och tidningen Chef & Karriär med en upplaga på 85 000 exemplar.

– Jag är mycket glad och ser fram emot mitt nya uppdrag. För mig är detta ett av Sveriges roligaste och också viktigaste mediejobb.

Helena Ingvarsdotter har en lång och gedigen erfarenhet inom den fackliga världen. Närmast kommer hon från jobbet som chefredaktör och ansvarig utgivare för flera av Lärarförbundets tidningar. Dessförinnan var hon chefredaktör för Visions (då SKTF) tidning Chefen i fokus, som hon också var med och startade. Helena har också flera års erfarenhet som reporter.

– Unionen är ett modernt och växande förbund som företräder så många olika yrkesgrupper på den privata arbetsmarknaden och som har en ambitiös satsning på sina magasin, både i papper och på webben. Och det är en tid av stora förändringar i arbetslivet, här finns så mycket intressant journalistik att göra.

– Det är drömjobbet för mig som brinner för fackförbundsjournalistiken, vi ger en bild av människor i arbetslivet som inte syns särskilt väl i andra medier. Det ska bli väldigt spännande att fortsätta utveckla Kollega, som inspirationskälla men också som stöd i vardagen för Unionens medlemmar.

Kollega kommer ut med åtta nummer om året. Tidningen Chef & Karriär kommer ut fyra gånger om året. Kollega är en, från förbundet, fristående tidning och chefredaktören utses av Unionens högsta politiska ledning, förbundsstyrelsen. Helena Ingvarsdotter tillträder sin tjänst 15 augusti.

Helena Ingvarsdotter 0703-79 64 61

Pressansvarig Unionen Philippe Fernström 0725-32 87 04

Unionen är Sveriges största fackförbund med 660 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se www.twitter.com/unionenhttps://www.facebook.com/unionensverige - http://unionenopinion.se/