Tjänstemän alltid uppkopplade – aldrig avkopplade

Var femte tjänsteman arbetar alltid eller ofta på sin fritid. Samtidigt säger 30 procent att de känner negativ stress kopplad till jobbet, särskilt kvinnorna. Dessutom har en fjärdedel av de tillfrågade sömnsvårigheter kopplade till jobbet. Det visar en undersökning som Unionen publicerar i dag.

– Ett högt tempo kan ge kortsiktiga vinster, men stora framtida kostnader för den enskilde, för företaget och för samhället i form av sjukskrivningar, säger rapportförfattaren Åsa Johansson på Unionen.

Unionen har undersökt hur ofta tjänstemännen använder sin fritid för arbete. 20 procent svarar att de ofta eller alltid jobbar på sin fritid, 39 procent gör det ibland. Det är vanligt att tjänstemän plockar med sig jobbet hem när arbetsmängden spränger tidsramarna:13 procent måste ofta eller alltid ta med jobbet hem för att hinna med sina arbetsuppgifter och 31 procent måste göra det ibland.

En stor del av Unionens medlemmar jobbar i arbetssituationer som är obestämda och gränslösa. Många tjänstemän vittnar om en så kallad smartphonestress. På frågan om man vill slippa vara tillgänglig efter ordinarie arbetstid instämmer 42 procent helt eller delvis att man vill slippa det. Kvinnor instämmer i påståendet i högre grad än män.

Nästan 30 procent instämmer helt eller delvis i påståendet ”Jag känner mig ofta negativt stressad på grund av jobbet”. Kvinnorna känner sig mer stressade än männen, 35 procent av kvinnorna instämmer helt eller delvis att de ofta känner sig negativt stressade medan motsvarande andel för männen är en fjärdedel. Dessutom har en fjärdedel av de tillfrågade haft sömnsvårigheter kopplade till jobbet.

– Tjänstemännen gillar sina jobb och är lojala. Men arbetsgivarna har ansvar för en rimlig arbetsbelastning och behöver bli bättre på att fånga upp tecken på stress hos sina anställda. Stress smyger sig på – det är inte som en förkylning, säger Åsa Johansson.

Undersökningen genomfördes i YouGov Sveriges Internetpanel den 3-8 november 2011. Urvalet består av 998 män och kvinnor i åldern 18-64 år i Sverige och svaren har viktats så de utgör ett representativt urval vad gäller kön, ålder och region. Målgruppen är tjänstemän i den privata sektorn.

Läs hela Unionens rapport på www.unionen.se

Pressjour tel 08-504 151 00 Pressekreterare Jennie Zetterström Mobil: 0709-188 198, jennie.zetterstrom@unionen.se

Unionen – vi skapar framgång genom utveckling, trygghet och glädje i arbetslivet

Unionen är Sveriges största fackförbund på den privata arbetsmarknaden och landets största tjänstemannaförbund med drygt 500 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se – twitter.com/unionen – www.unionenopinion.se