Tjänstemännen jäktar inför jul

Var tredje tjänsteman känner sig stressad inför att få ihop jobb och privatliv nu inför jul. Särskilt stressade känner sig kvinnorna och de med barn. Men samtidigt använder tjänstemännen julen för att återhämta sig. Det visar en undersökning som Unionen presenterar i dag.

– Även om tjänstemännen stressar inför jul hoppas jag att de kollar Kalle snarare än e-post på julafton, säger Åsa Johansson på Unionen, som skrivit rapporten.

Undersökningen visar att 28 procent av medarbetarna instämmer helt eller delvis i påståendet att de känner sig stressade inför större helger som jul för att få ihop arbetsliv och privatliv. Det är fler kvinnor än män som känner sig stressade, 37 procent av kvinnorna jämfört med 23 procent av männen. Om det finns barn i hushållet spelar också in i vilken utsträckning man är stressad inför större helger. 33 procent av de svarande med barn i hushållet instämmer, jämfört med 24 procent av dem som inte har barn.

Men det verkar ändå som om majoriteten har möjlighet till att återhämta sig under julen. Två tredjedelar instämmer helt eller delvis i påståendet att vid större helger som jul har jag möjlighet att koppla av och återhämta mig. Trots det är det 12 procent som inte instämmer alls.

Unionen gör löpande undersökningar som visar att tjänstemännen kämpar med att få balans mellan arbete och fritid. Under avtalsrörelsen har, och kommer, Unionen att driva arbetstidsfrågorna. Unionen menar att eftersom arbetstiden är en viktig arbetsmiljöfråga behöver vi ha koll på när och hur mycket vi jobbar, också i de fall vi har friare arbetstider.

– Ofta pratar vi om höjden på skrivbordet men sällan om höjden på högarna på skrivbordet. För att vara kreativ när det väl är dags att koppla upp sig igen ska alla ha möjlighet att kunna koppla av under julen, säger Åsa Johansson.

Du kan själv testa hur julstressad du är på www.tjugofyrasju.nu

Läs hela Unionens rapport på www.unionen.se

Undersökningen genomfördes i YouGov Sveriges Internetpanel den 3-8 november 2011. Urvalet består av 998 män och kvinnor i åldern 18-64 år i Sverige och svaren har viktats så de utgör ett representativt urval vad gäller kön, ålder och region. Målgruppen är tjänstemän i den privata sektorn.

Pressjour tel 08-504 151 00 Pressekreterare Jennie Zetterström Mobil: 0709-188 198, jennie.zetterstrom@unionen.se

Unionen – vi skapar framgång genom utveckling, trygghet och glädje i arbetslivet

Unionen är Sveriges största fackförbund på den privata arbetsmarknaden och landets största tjänstemannaförbund med drygt 500 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se – twitter.com/unionen – www.unionenopinion.se