Tjänstesektorn draglok för svensk tillväxt

2008-01-07 I en dämpad konjunktur är det privat tjänstesektor som lyfter svensk tillväxt.
Nästan samtliga branscher inom både industri- och tjänstesektorn ser positivt på orderingång och försäljning det närmaste halvåret men tydligast är uppgången inom tjänstesektorn.
Det visar Unionens första branschbarometer – som är en utveckling av Sifs industribarometer och med fler branscher – som presenteras i dag.

– Den privata tjänstesektorn går på högvarv och utvecklingen det närmaste halvåret är mycket ljus. Industrikonjunkturen tycks ha passerat sin kulmen men många branscher inom industrin ser ut att gå fortsatt bra även om ökningstakten blir lägre än tidigare, säger Åsa Holmgren, förbundsekonom och tf chef enheten för strategisk utveckling på Unionen.

Unionens branschbarometer visar att orderingång och försäljning förväntas öka inom nästan samtliga branscher. Bäst spås utvecklingen bli inom tjänstesektorn med branscherna transport, detalj- och partihandel, bemanningsbranschen, callcenter och övriga företagstjänster. Inom industrin förväntas orderingång och försäljning också öka, framförallt inom verkstadsindustri, kemi/läkemedel och byggbranschen.
Även för produktion, export, försäljningspriser och vinstutveckling väntas en positiv utveckling det närmaste halvåret i många branscher.

Sysselsättningen förutspås totalt sett öka något men det ser väldigt olika ut bland branscherna.

- Bristen på arbetskraft med rätt kompetens fortsätter att öka och det är oroande då det kan bli ett hinder för företag och branscher som vill expandera, säger Åsa Holmgren.

Konjunkturbedömningen baseras på svaren från fackklubbar i ca 250 företag inom 15 olika branscher inom det privata näringslivet. Undersökningen ska göras två gånger per år för att känna av hur konjunkturen utvecklas inom industri- och tjänstesektorn.

Läs hela branschbarometern på www.unionen.se