Unionen: Avtal klart för schysta villkor på flygbolag

Unionen har nu kommit överens om kollektivavtal gällande för flygbolaget Flybes bemanningsbolag Global Employer Company, GEC, som flyger för SAS. Det kommer att ge de anställda rätt till kollektivavtalade anställningsvillkor i linje med övriga svenska flygbranschen. Därmed avblåses Unionens strejk med omedelbar verkan.

– Det är positivt att vi nu har nått fram till ett avtal. Unionens medlemmar har i dag fått kollektivavtal med schysta löner och bra villkor, säger Unionens förhandlingschef Niklas Hjert.

• Unionen har lyckats få upp lönerna (tidigare ingångslön 16 895 kronor i månaden, nu 18 773 kronor, lönelyft för kabinchefer från 20 015 kronor i månaden till 23 684 kronor, plus avtalsenliga löneökningar varje år).
  • Unionen lyckades hålla borta arbetsgivarnas krav på delade skift. Detta hade betytt att de anställda kunde ha blivit sittande utan lön på en flygplats flera timmar mellan sina arbetspass.
  • Unionen lyckades hålla borta sexdagars arbetsvecka, nu blir det femdagars arbetsvecka. Det innebär i normalfallet två dagar garanterad sammanhängande ledighet per vecka.
  • Unionen har lyckats få en extra semestervecka för de anställda när arbetsgivaren lägger ut tre veckor semester i stället för de normala fyra veckorna.

– Unionens medlemmar på Global Employer Company har bidragit till att motverkat sociala dumpning som annars skulle ha drabbat den svenska flygbranschen, säger Niklas Hjert.

Bakgrunden till strejken är att Unionens medlemmar på företaget varit eniga om att kämpa för kollektivavtal. Unionen har förhandlat med arbetsgivaren sedan den 9 december i fjol. När förhandlingarna inte ledde till något resultat gick Unionens medlemmar ut i strejk i måndags.

Pressjour 08-504 151 00, tf presschef: Jennie Zetterström, 0709-188 198, jennie.zetterstrom@unionen.se, pressekreterare: Johan Forsberg, 072-586 75 48, johan.forsberg@unionen.se, pressekreterare: Frans Haraldsen, 072-543 65 22

Unionen är Sveriges största fackförbund på den privata arbetsmarknaden och landets största tjänstemannaförbund med drygt 620 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se – www.twitter.com/unionen – www.unionenopinion.se

Citat

Unionens medlemmar på Global Employer Company har bidragit till att motverkat sociala dumpning som annars skulle ha drabbat den svenska flygbranschen.
Niklas Hjert, Unionens förhandlingschef