Unionen: Börsbolagen stärker sin lönsamhet 2014

Under förra året ökade börsbolagen sin försäljning, men för tredje året i rad försvagades deras lönsamhet. Under 2014 väntas försäljningen fortsätta att växa i ungefär samma takt som under 2013, och den negativa lönsamhetstrenden bryts. Det visar Unionens bolagsindikator som publiceras i dag.

Att börsbolagen väntas stärka sin försäljning och lönsamhet 2014 tyder på att en ljusning i det breda näringslivet står för dörren, säger Gösta Karlsson, chefsekonom på Unionen.

Sammanställningen av finansanalytikernas prognoser tyder på att trenden med börsbolagens fallande lönsamhet bryts under 2014. I stället väntas lönsamheten klättra cirka en procentenhet och därmed vara tillbaka på 2012 års nivå. Detta samtidigt som ökningstakten från föregående år gällande försäljningen förväntas bestå. Prognoserna om stigande lönsamhet och omsättning gäller för såväl bolagen inom tjänstesektorn som dem inom tillverkningsindustrin.

De positiva förväntningarna gäller oavsett storlek, även om prognoserna för de små bolagen sticker ut som extra positiva. I slutänden drivs förändringarna av att tillväxten stärks såväl i Sverige som på de viktiga marknaderna i Europa och i USA.

Med stigande lönsamhet ser vi att det finns utrymme för välkomna och nödvändiga investeringar i bolagen så att nya jobb kan skapas, säger Gösta Karlsson.

Bolagsindikatorn är Unionens sammanställning av finansanalytikers bedömningar av de enskilda börsbolagens utveckling. I detta fall cirka 1 500 prognoser av vilka de färskaste är daterade 2 januari i år. Börsbolagens centrala position i den svenska ekonomin gör att dessa bedömningar är en signal om tillståndet även för näringslivet och samhällsekonomin i stort. Rapporten görs två gånger per år.

Läs: Unionens bolagsindikator

Pressjour tel 08-504 151 00 Presschef: Louise Gerdemo Holmgren Mobil: 070-549 79 78, louise.gerdemo.holmgren@unionen.se Pressekreterare: Jennie Zetterström Mobil: 0709-188 198, jennie.zetterstrom@unionen.se Johan Forsberg, 072-586 75 48, johan.forsberg@unionen.se

Unionen är Sveriges största fackförbund på den privata arbetsmarknaden och landets största tjänstemannaförbund med cirka 570 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se – twitter.com/unionen – www.unionenopinion.se