• Unionen/

Unionen: Så kan nya arbetsmarknadsministern Ylva Johansson bidra till ett bättre arbetsliv

Unionen gratulerar Ylva Johansson, som just utnämnts till ett av regeringens viktigaste uppdrag, arbetsmarknadsministerns. Unionens förbundsordförande Cecilia Fahlberg inbjuder Ylva Johansson till möte om viktiga frågor för Unionens snart 600 000 medlemmar och för arbetsmarknaden i stort.

För Unionen är kompetensförsörjningen på arbetsmarknaden och möjligheten till fortlöpande kompetensutveckling för medarbetarna av största vikt.

– Nu vill vi ha försäkringar från Ylva Johansson att partssamarbete som inleddes med förra regeringen, PTK och Svenskt Näringsliv i syfte att skapa ekonomiska och praktiska möjligheter till kompetensutveckling och utbildning under hela yrkeslivet fortsätter. Det finns färdiga förslag hur vi ska kunna få detta fungera och regeringen har en viktig roll för att få det på plats, säger Cecilia Fahlberg, som också hoppas att Sveriges nya arbetsmarknadsminister ska ta till sig och agera utifrån de förändringar som skett på svensk arbetsmarknad, med de utmaningar och möjligheter det för med sig.

– På arbetsmarknaden finns i dag en stor och växande grupp tjänstemän, med arbetsuppgifter som kräver kvalificerade kunskaper och där behovet av möjligheter till kompetensutveckling är stort. Att lösa kompetensförsörjningsproblemen är att stärka allas möjligheter till ett långt och utvecklande arbetsliv, säger Cecilia Fahlberg.

Unionens budskap till hela regeringen är att den måste skapa stabilitet och långsiktighet så att företagen vågar investera.

– Vi måste få fart på tillväxten så att nya jobb skapas. Vi behöver en energiöverenskommelse för en stabil övergång till förnyelsebar energi som tryggar svensk exportindustris energibehov. Sverige kan inte ha andra spelregler än omvärlden. Industrins möjligheter att konkurrera är avgörande för hela den svenska ekonomin, säger Cecilia Fahlberg.

Unionen förutsätter att Sveriges nya arbetsmarknadsminister är en varm anhängare av den svenska modellen, där arbetsmarknadsfrågorna i första hand löses mellan parterna.

– Men vi har också frågor som riksdag och regering måste ge sitt bidrag till. Det gäller inte minst det faktum att psykosocial ohälsa är den vanligaste sjukskrivningsorsaken. Här krävs resurser till arbetsmiljöverket, forskning och arbetsmiljöföreskrifter som är anpassade till nutidens arbetsmiljöproblem, inte bara den fysiska. Det är också lagstiftarnas ansvar att vi öppnar dörrar för vår globala värld och kan ta till vara den högt kvalificerade arbetskraft som söker sig till Sverige och vars kompetens vi så väl behöver för en positiv utveckling, säger Cecilia Fahlberg.

Pressjour tel 08-504 151 00 Presschef: Louise Gerdemo Holmgren Mobil: 070-549 79 78, louise.gerdemo.holmgren@unionen.se Pressekreterare: Jennie Zetterström Mobil: 0709-188 198, jennie.zetterstrom@unionen.se Johan Forsberg, 072-586 75 48, johan.forsberg@unionen.se

Unionen är Sveriges största fackförbund på den privata arbetsmarknaden och landets största tjänstemannaförbund med cirka 570 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se – twitter.com/unionen – www.unionenopinion.se