Unionen: Sveriges egenföretagare har svårt att ta semester

Sommar betyder ledighet för många men nära två av fem egenföretagare har svårt att ta ut någon semester överhuvudtaget. Hårdast drabbas kvinnor och unga företagare.

Unionens nya undersökning ”Egenföretagare om semester” visar att osäkerhet om kunder, konjunktur, inkomster och trygghetssystem gör att många egenföretagare inte kan eller vågar ta semester i sommar. Hälften av de tillfrågade egenföretagarna hade velat ta ut längre sommarledighet än de har möjlighet till. Nästan tre av fem egenföretagare är alltid öppna för nya uppdrag, även under semestern. Av dem skulle närmare hälften vilja slippa.

- Bilden är tydlig, egenföretagare jobbar hårt och mycket. Att vara företagare är givetvis riskfyllt men ersättningen för risktagandet måste vara rimligt. Ett grundläggande problem är att trygghetssystemen för egenföretagare fungerar dåligt, säger Unionens chefsekonom Lars Jagrén.

Unionens undersökning visar också att cirka 40 procent av de tillfrågade upplever att just dåliga trygghetssystem gör det svårt att avstå från att arbeta under sommaren. En av fem egenföretagare har inte möjlighet att ta ut någon sammanhängande semester i sommar.

- De statliga regelverken kring företagarnas villkor måste förenklas och förbättras. För att fler ska kunna ha ett hållbart arbetsliv är det viktigt att det blir tydligare vad som gäller vid semester liksom vid sjukdom, föräldraledighet och arbetslöshet för de som driver eget företag. I dag kan man krasst säga att varje semesterdag för alldeles för många egenföretagare är en dag med förlorad inkomst och därmed sämre framtida trygghet, säger Lars Jagrén.

Framför allt yngre företagare under 50 år hade velat ta ut mer semester, drygt 60 procent. Det är också de yngre som sämst har råd med att ta ut någon ledighet överhuvudtaget.

- En viktig förutsättning för ett gynnsamt företagarklimat är att fler ser företagande som ett alternativ till anställning. Men det finns en utmaning i att starta eget när man samtidigt känner sig ekonomiskt otrygg, säger Lars Jagrén.

FAKTA:

1076 intervjuer i Novus webbpanel bland personer som är egenföretagare genomfördes under perioden 3-10 juni 2015 med en deltagarfrekvens på 59 procent.

I Sverige finns närmare 800 000 egenföretagare som utgör 16 procent av alla sysselsatta. Av dem är drygt 7 600 medlemmar i Unionen.

Pressjour tel 08-504 151 00 Presschef: Louise Gerdemo Holmgren Mobil: 070-549 79 78, louise.gerdemo.holmgren@unionen.se Pressekreterare: Jennie Zetterström, 0709-188 198, jennie.zetterstrom@unionen.se, Johan Forsberg, 072-586 75 48, johan.forsberg@unionen.se,  Frans Haraldsen, 072-543 65 22, frans.haraldsen@unionen.se

Unionen är Sveriges största fackförbund på den privata arbetsmarknaden och landets största tjänstemannaförbund med drygt 600 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se – twitter.com/unionen – www.unionenopinion.se