Unionen i Almedalen

Välkommen till Unionen i Almedalen där vi under veckan kommer erbjuda åtta dagsaktuella seminarier inom det arbetsmarknadspolitiska området under parollen Framtidens arbetsliv.

Vi inleder på måndag klockan 10.00 med Unionens ekonomiska seminarium: Tillväxt och konkurrenskraft – hur ser läget ut efter avtal 2016 och inför avtal 2017. Under måndagen erbjuder Unionen också ett arbetsmiljöseminarium – Är arbetsmiljöarbetet nyckeln till en lyckad omorganisation?

I år håller även Unionen sitt första internationella seminarium, The new role of trade unions in the sharing economy, tisdagen den 5 juli klockan 13.00. Det kommer att handla om utmaningar och möjligheter i framtidens arbetsliv – vad innebär det för fackets roll och svensk arbetsmarknad när allt fler tjänar sitt levebröd via olika digitala plattformar?

I Unionens paneler återfinns bland andra Sara Horowitz, grundare av the Freelancers Union och krönikör i New York Times, Jens Spendrup, f d ordförande Svensk Näringsliv, Annika Strandhäll, socialförsäkringsminister (S), Jonas Andé, förhandlingschef Skanska, Niklas Wykman, riksdagsledamot Arbetsmarknadsutskottet (M), Aida Hadzialic, gymnasie- och kunskapslyftsminister (S) och Unionens förbundsordförande Martin Linder.

Våra moderatorer är Sverker Olofsson, Mia Odabas, Soledad Piñero Misa och Lennart Persson.

Var: Unionens trädgård, Hästgatan 10 i Visby.

Samtliga seminarium kommer att sändas live på www.unionenopinion.se, där även fullständigt seminarieprogram finns. Följ oss också på Twitter, www.twitter.com/unionen.

Pressjour 08-504 151 00, presschef: Jennie Zetterström, 0709-188 198, jennie.zetterstrom@unionen.se, pressekreterare: Johan Forsberg, 072-586 75 48, johan.forsberg@unionen.se, pressekreterare: Robin Tapper, 072-709 70 37, robin.tapper@unionen.se

Unionen är Sveriges största fackförbund på den privata arbetsmarknaden och landets största tjänstemannaförbund med drygt 620 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se – www.twitter.com/unionen – www.unionenopinion.se