Unionen överens om avtal på Public service

Unionen och Medieföretagen är överens om ett nytt avtal inom Public service.

Det bygger på det avtalsbud som lämnades på tisdagskvällen från medlarna.

Avtalet innebär en löneökning på 2,6 procent under avtalsperioden 1 april 2012 till 31 mars 2013. Det innehåller en garanterad löneökning för varje medarbetare på 300 kronor i månaden, höjda lägstlöner, förbättrade helgersättningar och semestervillkor i anslutning till helgdagar samt oförändrad varseltid på 28 dagar för schemaläggning.

- Vi är mycket nöjda med att ha kommit överens om bra lösningar på de frågor som är viktiga för Unionens medlemmar inom Public service. Avtalet ger nu Unionens medlemmar samma löne- och anställningsvillkor än övriga medarbetare inom Public service utan att vi har behövt utlösa den konflikt som hotade, säger Unionens förhandlingschef Niklas Hjert.

Unionen hade krävt ytterligare 0,2 procent för att lösa ut den överenskommelse som gjordes i 2010 års avtal om kompetensutveckling och som nu överförts till förhandlingarna om nytt omställningsavtal till hösten.

- De förbättrade helgersättningar och semestervillkor tillsammans med höjda lägstlöner som avtalet innehåller motsvarar väl dessa 0,2 procent. Det var därför en enhällig rekommendation från Unionens branschdelegation och beslut av Unionens förbundsstyrelse att anta avtalet, säger Unionens förhandlingschef Niklas Hjert.

Unionens varslade konfliktåtgärder inom SVT, SR, UR och Radiotjänst som skulle ha brutit ut på onsdagen kl 16 avblåses därmed.

Pressjour tel 08-504 151 00 Presschef Louise Gerdemo Holmgren Mobil: 070-549 79 78, louise.gerdemo.holmgren@unionen.se Pressekreterare Jennie Zetterström Mobil: 0709-188 198, jennie.zetterstrom@unionen.se

Unionen – vi skapar framgång genom utveckling, trygghet och glädje i arbetslivet

Unionen är Sveriges största fackförbund på den privata arbetsmarknaden och landets största tjänstemannaförbund med drygt 500 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se – twitter.com/unionen – www.unionenopinion.se