Unionen säger ja till industrins avtalsplattform

Unionen säger ja till det förslag till Avtalspolitisk plattform som presenterades gemensamt av Facken inom industrin i måndags.

Beslutet innebär att Unionen ställer sig bakom kraven i plattformen om löneökningar på 3,7 procent, rätt till kompetensutveckling, utökad föräldralön och en garanterad löneökning på minst 560 kronor i månaden.

- Vi säger ja eftersom plattformen innebär goda möjligheter till reallöneökningar för Unionens medlemmar. Kraven är väl avvägda utifrån läget i svensk ekonomi kommande år, vad företagen kan bära med fortsatt god konkurrenskraft gentemot omvärlden utan att inflationen stiger, säger Unionens förbundsordförande Cecilia Fahlberg.

- För Unionen är det också viktigt att uppnå förbättrade möjligheter till kompetensutveckling och ökad jämställdhet genom att föräldralönen utökas till sex månader, säger Cecilia Fahlberg.

Förslaget till Avtalspolitisk plattformen presenterades vid ett gemensamt pressmöte i början av veckan av de fem facken inom industrin – Unionen, IF Metall, Sveriges ingenjörer, GS och Livs.

Förslaget som Unionens förbundsstyrelse nu sagt ja till berör ca 115 000 medlemmar i Unionen och totalt en halv miljon anställda inom industrin.

Nästa steg i avtalsrörelsen för Unionens del är att de första avtalskraven överlämnas till Teknikföretagen fredagen den 30 september.

Läs hela den Avtalspolitiska plattformen på www.unionen.se

Pressjour tel 08-504 151 00 Presschef Louise Gerdemo Holmgren Mobil: 070-549 79 78, louise.gerdemo.holmgren@unionen.se Pressekreterare Jennie Zetterström Mobil: 0709-188 198, jennie.zetterstrom@unionen.se

Unionen – vi skapar framgång genom utveckling, trygghet och glädje i arbetslivet

Unionen är Sveriges största fackförbund på den privata arbetsmarknaden och landets största tjänstemannaförbund med drygt 500 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se – twitter.com/unionen – www.unionenopinion.se