Unionen säger ja till nytt avtal på transportområdet

Unionen har kommit överens om ett nytt avtal inom flyg-, färje- och bussbranschen bl a med fem arbetsgivarorganisationer på transportområdet.

Avtalet som gäller närmare 12 000 medlemmar är i nivå med tidigare träffade avtal och ger 3,5 procents löneökning under perioden 1 maj 2010 till 30 april 2012 plus 0,2 procent årligen för kompetensutveckling, en garanterad löneökning för varje medarbetare på 385 kronor och en höjning av lägstalönerna.

Avtalet innehåller också en lösning på den viktiga frågan om delade arbetspass.

- Avtalet är en framgång för Unionens medlemmar som nu får ett skydd mot att pressas till att stycka upp arbetsdagen i flera arbetspass. Vi är överens med arbetsgivarna att delade arbetspass ska undvikas. I de fall verksamheten kräver delade arbetspass ska det vägas mot behovet av familjeliv och ett fungerande socialt liv och förutsätter förhandling, där andra möjligheter till lösningar ska prövas. Kommer man inte överens hänskjuts frågan för bedömning till skiljenämnd, säger Unionens förhandlingschef Niklas Hjert.

Parterna är också överens om att följa och utvärdera de lokala erfarenheterna av delade arbetspass i en gemensam arbetsgrupp och att gemensamt utreda arbetstidsfrågor inom flygbranschen.

Att ett nytt avtal nu är klart får till följd att Unionen drar tillbaka varslen inom buss- och färjetrafiken där strejk skulle ha utlösts på måndag kl 14.

Läs mer på www.unionen.se

Pressjour tel 08-504 151 00

Presschef Louise Gerdemo Holmgren Mobil:070-549 79 78, louise.gerdemo.holmgren@unionen.se

Pressekreterare Maria Mirsch Mobil:070-668 90 42, maria.mirsch@unionen.se