Unionen säger ja till nytt Industriavtal

Unionen säger ja till det förslag till nytt Industriavtal som presenterades gemensamt av fackförbund och arbetsgivarparter på måndagen.Beslutet har fattats av Unionens förbundsstyrelse, på rekommendation av de förtroendevalda ledamöterna i Unionens förhandlingsdelegationer inom industrin.

- Unionen säger ja därför att det nya Industriavtalet lägger en bra grund för en stabil lönebildning. Det ger goda möjligheter till reallöneökningar för Unionens medlemmar, samtidigt som den exportberoende industrins konkurrenskraft kan stärkas. Unionen stod bakom det gamla Industriavtalet och har varit en mycket aktiv part i förhandlingarna mellan med- och motparter för att komma överens om ett nytt avtal, säger Unionens förbundsordförande Cecilia Fahlberg.

Det nya Industriavtalet ska förstärka och bredda parternas gemensamma arbete för att utveckla svensk industri. Det ska också förstärka industrins lönenormerande roll genom tydligare syfte och inriktning och delvis nya regler för förhandlingarna. Förslaget till nytt Industriavtal är nu ute till diskussion bland de fackförbund och arbetsgivarparter som är berörda. Om det nya avtalet antas kommer det att gälla från halvårsskiftet 2011 och ersätta det befintliga Industriavtalet från 1997 som varit en hörnsten för lönebildningen i Sverige.

Pressjour tel 08-504 151 00 Presschef Louise Gerdemo Holmgren Mobil: 070-549 79 78, louise.gerdemo.holmgren@unionen.se Pressekreterare Maria Mirsch Mobil: 070-668 90 42, maria.mirsch@unionen.se

Unionen - vi skapar framgång genom utveckling, trygghet och glädje i arbetslivet