Unionen säger nej till avtalsförslag

Unionen säger nej till det avtalsförslag som lades fram av de opartiska ordförandena i går lördag. Det beskedet lämnade Unionens förhandlingsledning vid ett möte med de opartiska ordförandena på söndagskvällen.

- Vi säger nej därför att de föreslagna löneökningarna är för låga. De räcker inte för att Unionens medlemmar ska få reallönehöjningar, inte för att få fart på hjulen i svensk ekonomi och inte heller för att sätta norm för övriga avtalsområden utanför den internationellt konkurrensutsatta industrin, säger Unionens förbundsordförande Cecilia Fahlberg. Även övriga fackförbund inom Facken inom industrin säger nej till avtalsförslaget. Förhandlingarna mellan parterna och samtalen med de opartiska ordförandena fortsätter nu. Enligt tidigare besked från de opartiska ordförandena kommer de att lämna en s k slutgiltig hemställan längre fram i veckan. De opartiska ordförandena är en del av förhandlingssystemet inom Industriavtalet. Deras uppgift är att biträda de förhandlande parterna en månad innan det gamla avtalet löper ut den 31 mars. De har möjlighet att agera på eget initiativ, lägga egna förslag och skjuta upp stridsåtgärder