Unionen slår medlemsrekord – nu över 600 000

För fjärde året i rad överträffar Unionen sitt årsmål och har vid årsskiftet 601 126 medlemmar. Unionen växer särskilt bland yngre. Förbundet växer också på mindre företag och i branscher där facket traditionellt sett inte varit så etablerat, till exempel inom delar av tjänstesektorn.

– Det är fantastiskt roligt att tusentals privatanställda tjänstemän varje månad väljer att bli nya medlemmar i Unionen. Det visar att medlemskapet är attraktivt och relevant, både när det blåser snålt på arbetsmarknaden och när det är flyt i karriären, säger Unionens förbundsordförande Cecilia Fahlberg.

För fyra år sedan gick medlemssiffrorna nedåt och då fattade Unionens förbundsstyrelse beslut om en klar kursändring. Medlemsvärvning fick högsta prioritet för hela organisationen och målet sattes att Unionen skulle ha 600 000 medlemmar 2015.

Sedan 2010 har Unionen ökat sitt medlemsantal med 20 procent, eller 100 000 medlemmar.

– Det är glädjande och inspirerande att vi växer. Men viktigast är att ju fler vi blir, desto mer kan vi uträtta tillsammans i form av förbättrade arbetsvillkor. Jag är särskilt glad över att Unionen även lyckats öka antalet fackliga förtroendevalda på företagen. Genom att vara många medlemmar och förtroendevalda på många arbetsplatser kan vi förbättra arbetslivet för fler, säger Cecilia Fahlberg.

Unionen i siffror:

• Under 2014 ökade Unionen med cirka 32 000 medlemmar
  • Unionen har en halv miljon yrkesverksamma medlemmar
  • Unionen har ungefär 40 000 studentmedlemmar
  • Antalet egenföretagare har ökat med 17 procent, vilket ger ca 7 500 egenföretagarmedlemmar
  • Unionen har tecknat avtal med drygt 1 500 arbetsgivare

Av de nya medlemmarna är:

• 55 procent män och 45 procent kvinnor
  • 7 av 10 upp till och med 40 år
  • Nästan 6 av 10 från storstadsregionerna
  • De allra flesta yrkesarbetande

Unionens pressjour 08-504 151 00