Unionen strejkar för schyssta villkor på callcenterföretag

I dag kl 9 bröt Unionens strejk ut på företaget Focus CRS i Fränsta i Ånge kommun. Bakgrunden till konflikten är att Unionens medlemmar på företaget vill ha kollektivavtal, vilket företagsledningen säger nej till. Strejken innebär att Unionens medlemmar inte kommer att utföra något arbete och att deras arbetsuppgifter är lagda i blockad.

– Unionens medlemmar på Focus CRS vill ha kollektivavtal för att få schyssta villkor och möjlighet att påverka på sin arbetsplats. Jag kan bara beklaga att arbetsgivaren inte ställer upp på något som uppenbart är viktigt för de anställda. Vi tvingas därför att dra det så långt som till konflikt, säger Unionens förhandlingschef Niklas Hjert.

Företaget har för närvarande 18 anställda varav de flesta är medlemmar i Unionen.

Merparten har inte tillsvidareanställning (fast anställning) utan anställs dag för dag och arbetet bedrivs såväl dagtid som kvällstid.

Lönen är 85 kronor i timmen, ingen ersättning betalas för övertid eller obekväm arbetstid och det förekommer inga lönerevisioner på företaget. Vidare har de anställda bristande försäkringsskydd och inte några regleringar för pension eller sjuklön.

– Nu är målet att teckna kollektivavtal med Focus CRS. Unionens medlemmar har rätt till en trygg anställning, säger Niklas Hjert.

Focus CRS är verksamt i Fränsta och arbetar med att boka kunder till företaget Peak Partners, med samma ägare.

För mer information kontakta:
Ingrid Nordstrand, regionchef, Unionen Mellannorrland, 070-636 91 32
Patrik Åsell, regional
ombudsman, 070-296 18 53

Pressjour tel 08-504 151 00 Presschef Louise Gerdemo Holmgren Mobil: 070-549 79 78, louise.gerdemo.holmgren@unionen.se Pressekreterare Jennie Zetterström Mobil: 0709-188 198, jennie.zetterstrom@unionen.se

Unionen – vi skapar framgång genom utveckling, trygghet och glädje i arbetslivet

Unionen är Sveriges största fackförbund på den privata arbetsmarknaden och landets största tjänstemannaförbund med drygt 534 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se – twitter.com/unionen – www.unionenopinion.se