Unionen tecknat avtal för 30 000 medlemmar inom IT&Telekom

I dag har Unionen kommit överens med Almega om avtal som omfattar cirka 30 000 medlemmar inom IT och Telekom. Avtalen följer det så kallade ”märket” med 6,8 procent löneökning under 3 år. Dessutom har avtalen resulterat i en extra föräldramånad, höjda lägstlöner samt arbetsgrupper som ska se över arbetstidsregleringen och löneprocessen.

En partsgemensam arbetsgrupp har tillsatts med sikte på att hitta en lösning på delpensionsfrågan som är en väg till ett hållbart längre arbetsliv och en effektiv generationsväxling.

- Det är bra att vi är överens om att jobba vidare med delpensionsfrågan.  Vi anser båda att pensionsfrågor tillhör de grundläggande villkoren på arbetsmarknaden och därför bäst löses på Svenskt Näringsliv- och PTK-nivå. Delpension är viktigt för att möjliggöra arbete högre upp i åldrarna, något som är nödvändigt för att finansiera vår välfärd i takt med att vi lever allt längre, säger Unionens förhandlingschef Niklas Hjert.

Avtalen med Almega IT&Telekom-företagen gäller från 1 april 2013 till 31 mars 2016. Det sista avtalsåret är uppsägningsbart. Avtalen omfattar cirka 30 000 medlemmar.

Pressjour tel 08-504 151 00 Presschef Louise Gerdemo Holmgren Mobil: 070-549 79 78, louise.gerdemo.holmgren@unionen.se Pressekreterare Jennie Zetterström Mobil: 0709-188 198, jennie.zetterstrom@unionen.se

Unionen – vi skapar framgång genom utveckling, trygghet och glädje i arbetslivet

Unionen är Sveriges största fackförbund på den privata arbetsmarknaden och landets största tjänstemannaförbund med drygt 534 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se – twitter.com/unionen – www.unionenopinion.se