Unionen trappar upp strejk för rimliga avtalsvillkor

Unionen varslar i dag om utökad konflikt inom området Almega Tjänsteförbunden och Medieföretagen. Konflikten i form av total arbetsnedläggelse och blockad av allt tjänstemannaarbete bryter ut tisdagen den 19 juni kl 15 om avtal inte har träffats innan dess.

Det nya varslet berör ca 340 medlemmar i Unionen på:
– Aller Media i Stockholm och Helsingborg
– Ticket affärsresor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Västerås och Sandviken
– American Express Business Travel i Skellefteå, Falun, Linköping och Karlskrona
– Bring Frigoscandia och Bring SCM i Helsingborg.
– Svensk Delgivningsservice AB i Nacka - Stockholm.

Sedan den 7 juni kl 12 strejkar 1 000 medlemmar i Unionen på tidnings- och bokförlag, reklambyråer, reseboknings- och betalningsföretag.

Unionen vill komma överens om ett avtal som ger 2,6 procent i löneökning under den ettåriga avtalsperioden, en garanterad löneökning på 320 kronor för varje individ och en avlösning av de 0,2 procent som avsatts för kompetensutveckling i 2010 års avtal.

– Unionens medlemmar på detta område har samma rätt till löneökningar som på övriga arbetsmarknaden. Vi värnar den svenska lönebildningsmodellen och kräver inte mer än för andra, men vår motpart Almega vill sätta medarbetarna på just detta område i strykklass. Medlemmarna har gett klart besked att de är beredda att ta strid för sina rättigheter, säger Unionens förhandlingschef Niklas Hjert.

– Vårt mål är alltid att komma överens på fredlig väg. Men när Almega vägrar acceptera det märke som sedan länge är satt för lönerna i avtalsrörelsen och när vi inte kommer ur det låsta förhandlingsläget är tyvärr en upptrappning nödvändig, vilket vi beklagar, säger Unionens förhandlingschef Niklas Hjert.

De två avtal konflikten gäller berör totalt 11 000 av Unionens medlemmar.

Pressjour tel 08-504 151 00 Presschef Louise Gerdemo Holmgren Mobil: 070-549 79 78, louise.gerdemo.holmgren@unionen.se Pressekreterare Jennie Zetterström Mobil: 0709-188 198, jennie.zetterstrom@unionen.se

Unionen – vi skapar framgång genom utveckling, trygghet och glädje i arbetslivet

Unionen är Sveriges största fackförbund på den privata arbetsmarknaden och landets största tjänstemannaförbund med drygt 500 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se – twitter.com/unionen – www.unionenopinion.se