Unionen välkomnar besked om Saab-köp

Unionen ser positivt på beskedet att elbilskonsortiet National Electric Vehicle Sweden köper Saab Automobile AB:s konkursbo.

- Det är ett glädjande besked som vi välkomnar. Nu finns möjligheter till en välbehövlig och positiv injektion i regionens näringsliv och dessutom i form av en framåtsyftande teknik. Unionen har redan tidigare lyft fram behovet av att Saab-medarbetarnas breda och gedigna kompetens tas till vara. Förhoppningsvis kan dagens besked vara ett steg i denna riktning, säger Unionens förbundsordförande Cecilia Fahlberg.

Sedan Saab Automobile begärdes i konkurs strax före årsskiftet har Unionen informerats om den fortsatta utvecklingen av de konkursförvaltare som därefter tillsattes och förhandlingar har genomförts enligt medbestämmandelagen.

- Konkursförvaltarna har fullföljt sin förhandlingsskyldighet och det har på det hela taget varit en process som utvecklats på ett bra sätt och som vi haft inblick i. De har bevakat värdet i att produktion finns kvar i Trollhättan och borgenärernas intressen. Från Unionens sida kommer vi nu att fortsätta att bevaka de fordringar medlemmarna har på konkursboet, säger Cecilia Fahlberg.

Pressjour tel 08-504 151 00 Presschef Louise Gerdemo Holmgren Mobil: 070-549 79 78, louise.gerdemo.holmgren@unionen.se Pressekreterare Jennie Zetterström Mobil: 0709-188 198, jennie.zetterstrom@unionen.se

Unionen – vi skapar framgång genom utveckling, trygghet och glädje i arbetslivet

Unionen är Sveriges största fackförbund på den privata arbetsmarknaden och landets största tjänstemannaförbund med drygt 500 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se – twitter.com/unionen – www.unionenopinion.se