Unionen välkomnar damhockeyspelare

Professionella damhockeyspelare har nu möjlighet att organisera sig inom Unionen, även om de har andra heltidssysselsättningar än hockey. – Unionen satsar på att organisera idrottare och damspelarnas arbetssituation är en prioriterad fråga. Nu kan tryggheten öka inom damhockeyns högsta nivå, säger Lukas Ringqvist, ombudsman på Unionen.

Nu tar Unionen tillsammans med SICO ett samlat grepp för komma tillrätta med ekonomiska förutsättningar inom damhockeyn. Professionella hockeyspelare kan organisera sig i Unionen, även om de har andra heltidssysselsättningar än hockey.

– Unionen och SICO kan ge oss det stöd vi behöver och gör oss starka på vår väg mot bra rättigheter. Det är viktigt att vi är organiserade nu när vi gör en seriös satsning på damhockeyn, säger Pernilla Winberg, Linköping HC/Damkronorna.

Tidigare har spelare, som har en annan heltidssysselsättning än hockeyn, inte kunnat organisera sig i Unionen. Det har lett till att spelarna själva fått hantera tvister som kan uppstå med klubbarna och andra parter gällande till exempel uteblivna löner, träningstider, kompetensutveckling och försäkringar.

Damhockeyspelare har även tvingats ta ut semester eller ta ledigt från sina andra jobb för att kunna delta på landslagssamlingar och matcher. Det innebär ekonomiska uppoffringar men även ökad risk för skador då en heltidsdag ofta följs av långa träningspass eller matcher.

– Det är på tiden att vi får en mer jämställd spelplan, det finns mycket att göra för de kvinnliga ishockeyspelarna. Unionen arbetar nu med att få till ett kollektivavtal inom svensk hockey samt att kartlägga löner, villkor och ersättningar, säger Lukas Ringqvist, ombudsman på Unionen.

Johanna Gréen
pressekreterare
072- 469 05 91
johanna.green@unionen.se