Unionen varslar om strejk på Mydata i Täby

Unionen har i dag måndag varslat om strejk på Täby-företaget Micronic Mydata och dess dotterbolag Mydata Automation. Strejken träder i kraft onsdagen den 21 mars kl 11 om inte avtal träffats innan dess.

Bakgrunden till varslet är att Unionens medlemmar på Mydata vill ha anställningsvillkor som garanteras genom kollektivavtal – inte genom att arbetsgivaren ensidigt bestämmer villkoren. Medlemmarna vill ha årliga lönerevisioner och framför allt rätt till inflytande och de fackliga rättigheter som ett kollektivavtal ger.

Unionen har under två års tid försökt komma överens med företaget för att få till stånd kollektivavtal om löner och anställningsvillkor för tjänstemännen. Arbetsgivaren har dock avvisat medlemmarnas krav.

– Det är självklart att medlemmarna ska ha kollektivavtal med inflytande i likhet med majoriteten på den svenska arbetsmarknaden. Det är högst märkligt att arbetsgivaren inte inser det berättigade i medlemmarnas krav. Därför tvingas vi varsla om strejk på företaget, säger Unionens förhandlingschef Niklas Hjert.

Strejkvarslet omfattar 116 tjänstemän. Merparten av dessa arbetar i Täby i Stockholm.

Micronic Mydata och Mydata Automation är högteknologiska företag som bland annat tillverkar system för ytmontering av komponenter på kretskort.

Pressjour tel 08-504 151 00 Pressekreterare Jennie Zetterström Mobil: 0709-188 198, jennie.zetterstrom@unionen.se

Unionen – vi skapar framgång genom utveckling, trygghet och glädje i arbetslivet

Unionen är Sveriges största fackförbund på den privata arbetsmarknaden och landets största tjänstemannaförbund med drygt 500 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se – twitter.com/unionen – www.unionenopinion.se