Unionen varslar om strejk på Tulip Food

Unionen har idag torsdag varslat om strejk på företaget Tulip Food Company AB i Hisings-Backa. Strejken träder i kraft måndagen 24 januari kl 10 om inte avtal träffats innan dess.

Tjänstemännen på Tulip Food saknar idag tjänstepension och kräver därför kollektivavtal. De vill ha anställningsvillkor som garanteras genom kollektivavtal – inte genom att arbetsgivaren ensidigt bestämmer villkoren. De vill också ha rätt till inflytande och de fackliga rättigheter som ett kollektivavtal ger.

Unionen har under hösten haft förhandlingar med företaget för att få till stånd kollektivavtal om löner och anställningsvillkor för tjänstemännen. Arbetsgivaren har dock avvisat medlemmarnas krav.

Utan kollektivavtalets tjänstepension blir den framtida pensionen flera tusen kronor lägre varje månad. Man kan gå miste om ett pensionskapital på cirka tre miljoner kronor. För dem med högre löner blir pensionsförlusten betydligt större.

- Det är självklart att medlemmarna ska ha kollektivavtal med tjänstepension och inflytande i likhet med i stort sett alla andra på den svenska arbetsmarknaden. Det är högst märkligt att arbetsgivaren inte inser det berättigade i medlemmarnas krav, säger Unionens förhandlingschef Niklas Hjert. Därför tvingas vi varsla om strejk på företaget.

Tulip Food är ett av flera bolag i den danska koncernen Danish Crown A.M.B.A. Fem av de andra bolagen i Sverige har kollektivavtal för sina anställda genom medlemskap i Livsmedelsföretagens Arbetsgivarorganisation.

Strejkvarslet omfattar 28 tjänstemän, som arbetar bland annat med order, försäljning, logistik och ekonomi. Merparten av dessa arbetar i Hisings-Backa och andra är stationerade på andra platser i Sverige.

För mer information kontakta Tina Gustavsson, ombudsman, tel 070-314 3007 eller Pierre Svensson, regionchef Göteborg, tel 070-234 9940.

Pressjour tel 08-504 151 00 Presschef Louise Gerdemo Holmgren Mobil: 070-549 79 78, louise.gerdemo.holmgren@unionen.se Pressekreterare Maria Mirsch Mobil: 070-668 90 42, maria.mirsch@unionen.se

Unionen - vi skapar framgång genom utveckling, trygghet och glädje i arbetslivet