Unionen varslar om sympatistrejk för schysta villkor inom flyget

Unionen varslar medlemmar i Malmö, på Landvetter, Halmstad City Airport och Kristianstad Airport som hanterar arbetsuppgifter kopplade till Ryanairs flygplan som är omdirigerade från Danmark. Konfliktåtgärderna träder i kraft den 22 juli 2015 kl 09.00 om det danska fackförbundet FPU:s konflikt träder i kraft.

Varslet gäller arbetsnedläggelse av samtliga arbetsuppgifter som utförs av Unionens medlemmar på uttagna arbetsplatser som rör Ryanairs flygplan som omdirigerats till flygplatsen på grund av arbetsmarknadskonflikten i Danmark. Samtidigt förklaras deras arbetsuppgifter lagda i blockad och förbud mot inhyrning eller nyanställning som har till syfte att utföra blockerat arbete. Varslet avser endast omdirigerade flygplan från Ryanair som skulle landat eller lyft från Köpenhamn och Billund.

– Unionen stödjer de danska kollegornas åtgärder mot Ryanair för schysta villkor inom flyget, säger Unionens förhandlingschef Niklas Hjert.

Bakgrund till Unionens sympatistrejk är att i Danmark har det danska facket för pilot och kabinpersonal, FPU, varslat om stridsåtgärder mot Ryanairs baser i Danmark i syfte att få till stånd kollektivavtal. Den danska konflikten träder i kraft den 18 juli.

Unionens pressjour 08-504 151 00

Unionen är Sveriges största fackförbund på den privata arbetsmarknaden och landets största tjänstemannaförbund med drygt 600 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se – twitter.com/unionen – www.unionenopinion.se