Unionens förbundsordförande tackar nej till omval

Unionens förbundsordförande Cecilia Fahlberg har meddelat valberedningen att hon inte är tillgänglig för omval som förbundsordförande vid Unionens kongress i oktober i år.

– Att leda Unionen är det mest stimulerande och engagerande uppdraget du kan få på svensk arbetsmarknad. Unionen är i dag ett framgångsrikt förbund med över 600 000 medlemmar och som fortsätter att växa. Vi är en samhällsaktör man vill lyssna på och ta intryck av och ett förbund där allt fler väljer att bli förtroendevalda. Jag är djupt tacksam att ha haft förtroendet som förbundsordförande i sju år. Nu är det dags att lämna över till nya krafter, säger Cecilia Fahlberg.

Cecilia Fahlberg valdes till förbundsordförande i Unionen vid det då helt nya förbundets första ordinarie kongress på hösten 2008 och omvaldes vid kongressen 2011. Dessförinnan har Cecilia Fahlberg varit andre vice ordförande i Unionen vid förbundets bildande och vice ordförande i HTF, ett av grundarförbunden.

– Tillsammans har vi i Unionen haft en fantastiskt spännande resa sedan bildandet 2008. Unionen föddes ur insikten att arbetsmarknaden är i stark i förändring när industri- och tjänstesektor närmar sig varandra allt mer. Tillsammans har vi klarat att möta stora utmaningar under kriser på arbetsmarknaden och vänt vikande medlemssiffror till ökning sedan många år tillbaka. Unionen kan i dag erbjuda ett attraktivt medlemskap som kommer att locka än fler medlemmar till ett modernt och framtidsinriktat förbund, säger Cecilia Fahlberg.

Pressjour tel 08-504 151 00 Presschef: Louise Gerdemo Holmgren, 070-549 79 78, louise.gerdemo.holmgren@unionen.se Pressekreterare: Jennie Zetterström, 0709-188 198, jennie.zetterstrom@unionen.se, Frans Haraldsen, frans.haraldsen@unionen.se, 072-543 65 22

Unionen är Sveriges största fackförbund på den privata arbetsmarknaden och landets största tjänstemannaförbund med drygt 600 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se – twitter.com/unionen – www.unionenopinion.se