Unionens konjunkturprognos – Hur påverkas svensk ekonomi?

Svensk ekonomi befinner sig i en högkonjunktur och trots en orolig omvärld har det den senaste tiden kommit flera starka konjunktursignaler. På den heta svenska arbetsmarknaden växer en tudelning mellan de som har jobb och utbildning och de som inte har det.

• Kommer högkonjunkturen och de positiva signalerna från början av 2017 att bestå?
  • Vilka effekter på svensk ekonomi har vi att vänta av Brexit?
  • De många nyanlända som kom till Sverige under hösten 2015 gör nu sitt inträde på arbetsmarknaden. Hur påverkar det sysselsättning och arbetslöshet?

Svaren på dessa och fler frågor får du i Unionens nya konjunkturprognos.

Annika Wallenskog, chefsekonom på Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) kommer att kommentera konjunkturprognosen.

Prognosen bygger på makrostatistik och på Unionens unika data. Unionens ärendeindikator är en konjunkturanalys baserad på 640 000 medlemmars kontakt med förbundet och i Branschbarometern rapporterar förtroendevalda i företag med sammanlagt mer än 530 000 anställda i det svenska näringslivet om tillväxtutsikterna.

När: Onsdagen den 26 april klockan 8.30–9.30
Var: Grev Turegatan 30, 114 38 Stockholm
Hur: anmälan till
jennie.zetterstrom@unionen.se