Unionens medlemmar fortsätter kämpa för schyssta villkor

Efter dagens förhandling står det klart att Focus CRS hellre lägger ned verksamheten än tecknar kollektivavtal. Unionens medlemmar på Focus CRS fortsätter dock sin en månad långa strejk för schyssta villkor.

– Unionen kan inte påverka nedläggningen, det är företagets beslut. Vårt mål är fortfarande att få rimliga och avtalsenliga villkor för medlemmarna. Så länge Focus CRS bedriver verksamhet kommer Unionens medlemmar att kämpa för kollektivavtal, säger Bo Hallberg, Unionens konfliktgeneral.

På onsdagen hade företaget via sin advokat kallat till förhandlingar i Stockholm om nedläggning av verksamheten och uppsägning av personalen. Vid förhandlingen krävde Unionens förhandlare besked om orsakerna till nedläggningen, men något svar lämnades inte av bolagets advokat eller av VD Patrik Bergman. Unionen fick inte heller något tydligt besked om när verksamheten ska avvecklas. Förhandlingen avslutades därmed i oenighet och Unionens medlemmar på Focus CRS fortsätter sin strejk.

– Vi är stolta över att ha stått upp för oss själva, för Fränsta och för alla som har rätt till schyssta villkor på jobbet, säger Frida Niemi, en av Unionens strejkande medlemmar på Focus CRS.

Focus CRS har 18 anställda varav de flesta är medlemmar i Unionen. Merparten har inte tillsvidareanställning utan anställs dag för dag och arbetet bedrivs såväl dagtid som kvällstid. Lönen är 85 kronor i timmen, ingen ersättning betalas för övertid eller obekväm arbetstid. Vidare har de anställda bristande försäkringsskydd och inte några regleringar för pension eller sjuklön. Focus CRS är verksamt i Fränsta och arbetar med att boka kunder till företaget Peak Partners, med samma ägare.

För mer information kontakta:
Patrik Åsell, ombudsman, 070-296 18 53
Bo Hallberg, konfliktgeneral, 070-689 71 64

Pressjour tel 08-504 151 00 Presschef Louise Gerdemo Holmgren Mobil: 070-549 79 78, louise.gerdemo.holmgren@unionen.se Pressekreterare Jennie Zetterström Mobil: 0709-188 198, jennie.zetterstrom@unionen.se

Unionen – vi skapar framgång genom utveckling, trygghet och glädje i arbetslivet

Unionen är Sveriges största fackförbund på den privata arbetsmarknaden och landets största tjänstemannaförbund med drygt 534 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se – twitter.com/unionen – www.unionenopinion.se