Unionens medlemmar i strejk för rimliga avtalsvillkor

På torsdagen kl 12 gick 1 000 medlemmar i Unionen ut i strejk på tidnings- och bokförlag, reklambyråer, reseboknings- och betalningsföretag.

- Unionens medlemmar på detta område har samma rätt till löneökningar som på övriga arbetsmarknaden. Vår motpart Almega accepterar inte det märke som sattes inom industrin före årsskiftet och då har medlemmarna gett klart besked att de är beredda att ta strid för sina rättigheter, säger Unionens förhandlingschef Niklas Hjert.

Unionen vill komma överens om ett avtal som ger 2,6 procent i löneökning under den ettåriga avtalsperioden, en garanterad löneökning på 320 kronor för varje individ och en avlösning av de 0,2 procent som avsatts för kompetensutveckling i 2010 års avtal.

- Vi kräver inte mer än för övriga på arbetsmarknaden, men Almega vill sätta medarbetarna på just detta område i strykklass. Unionens medlemmar vill se en lön som sätts i öppna processer med kriterier som är väl förankrade bland de anställda och företaget. Innan vi nått dit måste de anställda ha någon form av skydd mot godtycke – individgarantin fyller det syftet. Arbetsgivaren ska inte ensidigt bestämma lönen, säger Niklas Hjert.

Företagen som berörs av konflikten är LRF Media, Carat, AMS Media, Aller Media, American Express, Payex Finance och Intrum Justitia i Stockholm, Göteborg, Malmö och Visby, där Unionens medlemmar arbetar bl a som säljare, ekonomer, receptionister, redaktörer, inköpare och annonsutformare.

- Vårt mål är alltid att komma överens på fredlig väg. Men när Almega vägrar acceptera det märke som sedan länge är satt för lönerna i avtalsrörelsen blir tyvärr en konflikt nödvändig, vilket vi beklagar, säger Unionens förhandlingschef Niklas Hjert.

De två avtal konflikten gäller berör totalt 11 000 av Unionens medlemmar.

Pressjour tel 08-504 151 00 Presschef Louise Gerdemo Holmgren Mobil: 070-549 79 78, louise.gerdemo.holmgren@unionen.se Pressekreterare Jennie Zetterström Mobil: 0709-188 198, jennie.zetterstrom@unionen.se

Unionen – vi skapar framgång genom utveckling, trygghet och glädje i arbetslivet

Unionen är Sveriges största fackförbund på den privata arbetsmarknaden och landets största tjänstemannaförbund med drygt 500 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se – twitter.com/unionen – www.unionenopinion.se