Utbildning och höjd a-kassa bättre än sänkt bolagsskatt

Investera i utbildning och höj a-kassan. Så säkras företagens kompetensförsörjning och ökas rörligheten på arbetsmarknaden. Det vill Unionen se i stället för regeringens budgetförslag om sänkt bolagsskatt.

– Effekterna av sänkt bolagsskatt lär dröja. Det kan visa sig bli ett kostsamt och ineffektiv sätt att hantera företagens verkliga utmaning – att hitta rätt kompetens. Sverige behöver fler utbildningsplatser av hög kvalitet, säger Unionens tf chefsekonom Gösta Karlsson.

I dag fungerar matchningen mellan arbetssökande och lediga jobb allt sämre. Trots att många företag saknar arbetskraft ökar långtidsarbetslösheten. Därför kräver Unionen ett väl utvecklat system för kompetensutveckling tillsammans med en bra a-kassa för att öka rörligheten på arbetsmarknaden. Utbildning är en nyckel till lösningen på problemet. Det kräver insatser på både kort och lång sikt.

– Budgeten kännetecknas av ambitioner utan muskler på alltför många områden, samt en avsaknad av tydliga insatser för att möta konjunkturutvecklingen. Ett steg är att återställa a-kassan till en fungerande omställningsförsäkring. Det hade varit en viktig reform för att öka rörligheten på arbetsmarknaden, säger Gösta Karlsson.

Kompetensutveckling är den långsiktigt viktigaste frågan för Unionens medlemmar. Samtidigt är kompetensförsörjning en av företagens framtidsfrågor. Att hitta lösningar på detta handlar de omställningsförhandlingar som Unionen inom ramen för PTK precis inlett med Svenskt Näringsliv. Unionen ser att Sverige behöver säkerställa att kompetensutvecklingen fungerar genom hela arbetslivet. Då behöver fackförbund, arbetsgivarna och inte minst staten bidra.

Pressjour tel 08-504 151 00 Presschef Louise Gerdemo Holmgren Mobil: 070-549 79 78, louise.gerdemo.holmgren@unionen.se Pressekreterare Jennie Zetterström Mobil: 0709-188 198, jennie.zetterstrom@unionen.se

Unionen – vi skapar framgång genom utveckling, trygghet och glädje i arbetslivet

Unionen är Sveriges största fackförbund på den privata arbetsmarknaden och landets största tjänstemannaförbund med drygt 500 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se – twitter.com/unionen – www.unionenopinion.se

Unionens kommentar till regeringens budgetförslag

Citat

Effekterna av sänkt bolagsskatt lär dröja. Det kan visa sig bli ett kostsamt och ineffektiv sätt att hantera företagens verkliga utmaning – att hitta rätt kompetens. Sverige behöver fler utbildningsplatser av hög kvalitet.
Unionens tf chefsekonom Gösta Karlsson
Budgeten kännetecknas av ambitioner utan muskler på alltför många områden, samt en avsaknad av tydliga insatser för att möta konjunkturutvecklingen. Ett steg är att återställa a-kassan till en fungerande omställningsförsäkring. Det hade varit en viktig reform för att öka rörligheten på arbetsmarknaden.
Unionens tf chefsekonom Gösta Karlsson