Var finns tjänstemännen i budgeten – förutom som skattebetalare?

Regeringens budget innehåller bra ambitioner men brister i både reformförslag och finansiering. Tjänstemännen bidrar till skatteintäkter och skapar ekonomiska värden för hela Sverige. Samtidigt saknas tydliga satsningar på viktiga tjänstemannafrågor som kunskap, kompetens och innovationer. Näringspolitiken måste prioriteras tydligare om Sverige ska fortsätta vara en ledande kunskapsnation.

- Unionens medlemmar skapar stora ekonomiska värden. Sveriges konkurrenskraft i en allt mer globaliserad värld är helt beroende av kunskap, kompetens och innovationer. Detta inser regeringen men genomför samtidigt skattehöjningar som minskar drivkraften till ökat ansvarstagande, mer utbildning och extra jobbinsatser. Det är att gå baklänges in i kunskapssamhället, säger Unionens chefsekonom Lars Jagrén.

Unionen konstaterar att regeringens bild av den ekonomiska utvecklingen i hög grad stämmer med de bedömningarna som presenterades i förbundets senaste konjunkturprognos. En viktig skillnad är dock att regeringen gör en mer optimistisk bedömning av arbetslösheten än Unionen.

- En mycket viktig faktor för en bra löneutveckling och en god utveckling på arbetsmarknaden är att industriavtalet fortsätter att vara norm på arbetsmarknaden. Det är förvisso inte regeringens uppgift att lösa lönerörelsen och tjänstemännens villkor, men regeringen kan bidra med bra förutsättningar, säger Lars Jagrén.

Strukturomvandlingen i ekonomin går allt snabbare och digitaliseringen kommer att förändra en stor andel av jobben i Sverige, i fler sektorer och för många fler yrkesgrupper än vad vi hittills sett. Det kräver återkommande kompetensutveckling under hela arbetslivet.

- Varje dag förnyas kraven på kompetensutveckling. Unionen saknar därför tydliga förbättringar av studiemedelssystemet för yrkesverksamma. Tjänstemännen måste kunna fylla på med kompetensutveckling och utbilda sig genom hela arbetslivet. Det skapar nya jobb, säger Lars Jagrén.

Pressjour tel 08-504 151 00 Presschef: Louise Gerdemo Holmgren Mobil: 070-549 79 78, louise.gerdemo.holmgren@unionen.se Pressekreterare: Jennie Zetterström, 0709-188 198, jennie.zetterstrom@unionen.se, Johan Forsberg, 072-586 75 48, johan.forsberg@unionen.se,  Frans Haraldsen, 072-543 65 22, frans.haraldsen@unionen.se

Unionen är Sveriges största fackförbund på den privata arbetsmarknaden och landets största tjänstemannaförbund med drygt 600 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se – twitter.com/unionen – www.unionenopinion.se