Ytterligare ett avtal klart med charterbolag

Nu har Unionen även slutit avtal med Novair om att de kabinanställdas arbetstid kommer att regleras i kollektivavtal. Avtalet innebär att parterna är överens om en begränsning av den schemalagda arbetstiden till 47,5 timmar per rullande sju dagar.

Därmed avbryts strejken med omedelbar verkan även för Novair, som flyger för Apollo. Men för TUIfly som flyger för Fritidsresor fortsätter strejken.

– Nu har två charterbolag tecknat avtal som ger en reglering av arbetstiden i kollektivavtalet. Jag hoppas det visar resterande bolag att vi är konstruktiva och angelägna om att komma till en förhandlingslösning, säger Unionens förhandlingschef Niklas Hjert.

Tidigare i dag tecknade Unionen avtal med Primera Airline som varit i konflikt sedan i tisdags. Sedan den 30 september förra året har Unionen förhandlat med arbetsgivarna om ett avtal som skulle sätta stopp för möjligheten att planera in arbetspass på upp till 60 timmar per sjudygnsperiod, vilket har blivit möjligt efter ett EU-direktiv från 2008.

– Det är glädjande för alla parter att vi lyckats komma överens om ett avtal som ger Unionens medlemmar även på Novair arbetstider med möjlighet till återhämtning och balans mellan arbete och fritid. Det är en viktig fråga som medlemmarna har kämpat hårt för, säger Unionens förhandlingschef Niklas Hjert.

Pressjour tel 08-504 151 00 Pressekreterare Jennie Zetterström Mobil: 0709-188 198, jennie.zetterstrom@unionen.se

Unionen – vi skapar framgång genom utveckling, trygghet och glädje i arbetslivet

Unionen är Sveriges största fackförbund på den privata arbetsmarknaden och landets största tjänstemannaförbund med drygt 500 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se – twitter.com/unionen – www.unionenopinion.se

Citat