INNAN FORSKNINGEN BLEV RADIKAL – Idéhistorisk avhandling av Daniel Nyström

EN HISTORIOGRAFISK STUDIE AV ARBETARHISTORIA OCH KVINNOHISTORIA

Innan forskningen blev radikal undersöker idéhistorikern Daniel Nyström arbetarhistoria och kvinnohistoria med fokus på hur de verksamma aktörerna själva beskrivit sina forskningsområden. En återkommande förklaring till uppkomsten av dessa områden har utgått från 1970-talets sociala och politiska rörelser. Det har sagts att arbetarhistoria och kvinnohistoria uppstod under denna tid med de radikala strömningarna som främsta impulsgivare.

Genom att undersöka arbetarhistoriska och kvinnohistoriska publikationer från 1950- och 1960-talen utmanar Nyström kopplingen mellan forskning och radikalitet. Hans studie visar att skillnader mellan äldre och nyare forskning inte är så framträdande som tidigare gjorts gällande. Tvärtom har arbetarhistoriker och kvinnohistoriker vid skilda tidpunkter många gånger delat motiv, intressen och skrivarmödor.

"Det kan förefalla smalt – att forska om forskning – men jag skulle hävda motsatsen. Att studera människors kunskapssökande vid en viss tidpunkt kan säga något om människan som kunskapssökande varelse generellt." - Daniel Nyström

Om författaren

Daniel Nyström är verksam som idéhistoriker vid Umeå universitet. Hans forskningsintressen rör historiografi, historisk teori och metod samt feministiskt vetenskapande. Tidigare har han publicerat sig i facktidskrifterna Scandia och Tidskrift för genusvetenskap. Innan forskningen blev radikal är hans doktorsavhandling.

Önskar ni recensionsexemplar eller vill komma i kontakt med författaren kontaktar ni: Malin Tenghamn på Roos & Tegner malin@roostegner.se eller tel 040-674 75 53

Universus Academic Press är en del av Roos & Tegnér AB och arbetar med kvalificerad akademisk utgivning. Vår utgivning har en tydlig akademisk profil och vänder sig i första hand till de som är intresserade av aktuell forskning. Vi samarbetar med forskare i hela Sverige och ger ut antologier, avhandlingsserier, debattböcker, forskningsrapporter, kurslitteratur, tidskrifter, doktorsavhandlingar och skriftserier på alla språk.

www.universus.se

Taggar:

Citat

Föreställningar om vetenskapliga framsteg är ett slags idéhistoriskt allmängods som förmedlas i klassrum, kurslitteratur, uppslagsverk. Syftet med boken är att undersöka hur väl dessa föreställningar står sig vid närmare granskning. Det kan förefalla smalt – att forska om forskning – men jag skulle hävda motsatsen. Att studera människors kunskapssökande vid en viss tidpunkt kan säga något om människan som kunskapssökande varelse generellt. Jag ger exempel på spänningar mellan olika sätt att tolka det förflutna. Dylika processer pågår hela tiden, och det är viktigt att vi stannar upp och undersöker dessa processer.
Daniel Nyström